لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۳

حقجو: میخواهیم قیمت مواد اولیه در ماه رمضان پایین بیاید


محمد قربان حقجو رییس عامل اتاق تجارت و صنایع افغانستان
محمد قربان حقجو رییس عامل اتاق تجارت و صنایع افغانستان
در آستانه ماه مبارک رمضان اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید که تلاش می کند نرخ مواد اولیه در بازار های افغانستان پایین بیاید.

محمد قربان حقجو رییس عامل اتاق تجارت و صنایع افغانستان به روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که این اتاق پس از مذاکره با تاجران و عرضه کننده گان مواد خوراکی، یک کمسیون را نیز تشکیل داده است تا از بلند رفتن قیمت ها جلوگیری کند.
آقای حقجو گفت:
« نشست امروز ما عمدتاً به خاطر است که قیمت مواد اولیه در ماه مبارک رمضان پایین بیاید و از طرف سکتور خصوصی نظارت شود و در صورت ضرورت قیمت معیاری برای اقلام عمده مانند مواد خوراکه و مواد نفتی تعین شود.»

در سال های گذشته با فرارسیدن ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضای مردم برای خرید مواد خوراکه، قیمت ها به صورت سرسام آور بلند می رفت و مردم از این ناحیه با مشکلات رو به رو بودند.

در این حال تاجران افغانستان نیز می گویند، به خاطر جلوگیری از کمبود مواد در ماه مبارک رمضان تلاش های جدی را به خرچ می دهند.

اما باشنده گان کابل از بلند رفتن قیمت ها در هفته های اخیر شکایت داشته و می گویند، دولت باید در این زمینه اقدامات جدی کند.

دو تن از باشده گان شهر کابل در این مورد می گویند:
« مواد خوراکه و دیگر مواد روز به روز بلند شده می رود. ما از دولت می خواهیم تا در قسمت کنترول نرخ مواد خوراکه توجه جدی کند.»

« نرخ های مواد اولیه از قبیل آرد، روغن، برنج و غیره بلند رفته است. سابق یک بوری آرد را به 8 صد افغانی خریداری می کردیم، اما حالا قیمت یک بوری آرد به یک هزار رسیده است، هم چنان قیمت روغن، برنج، تیل و گاز افزایش یافته است.»

در ماه مبارک رمضان خانواده ها در افغانستان تلاش می کنند برای افطار و سحر دسترخوان رنگین داشته باشند و از همین رو تقاضا برای خرید انواع مواد غذایی در این ماه افزایش می یابد.

اما شکایت های زیاد وجود دارند که عرضه کننده گان مواد غذایی نیز قیمت ها را بلند برده و تلاش می کنند منفعت بیشتر به دست بیاورند.

اما تا اکنون روشن نیست که این اقدامات اتاق تجارت تا چی حد عملی و موثر خواهد بود.


گزارشگر: فوزیه احسان

XS
SM
MD
LG