لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۳

عکس العمل ها درمورد هزاران سند ارایه شده از سوی «ویکی لیکس»


جولیان اسنج بنیان گذار صفحهء انترنتی «ویکی لیکس»
جولیان اسنج بنیان گذار صفحهء انترنتی «ویکی لیکس»
عکس العمل فوری کابل در رابطه به گزارش ویکی لیکس اثبات اتهامات و در اسلام آباد انکار از این اتهامات بود.

تعدادی زیاد از مقامات و تحلیلگران افغان اکنون به ادعا های گذشته خود در هر دو مورد یک پشتوانه یافته اند. یعنی 92 هزار سندی که از سوی «ویکی لیکس» نشر شده، اتهاماتی اند که از سال ها به این سو مطرح شده اند.

وحید عمر سخنگوی رییس جمهور افغانستان، دیروز در جمعی از خبرنگاران در کابل گفت: مقیاس این گزارش تکان دهنده بود، اما نه محتوای آن.
وی افزود:
« چیزی که برای ما قابل نگرانی است، دو مورد بسیار واضح است که در بسیاری از اسناد دیده می شود. البته ما آن را مطالعه کردیم که در بارهء تلفات غیرنظامیان و نقش آی، اس، آی، یعنی ادارهء استخبارات پاکستان در فعالیت های بی ثباتی در داخل افغانستان بوده است.»

در این اسناد آمده که ناتو چگونه در عقب تلفات غیر نظامیان در افغانستان قرار دارد و هم چنان پاکستان به طور فعال از فعالیت های مخالفین مسلح دولت افغانستان حمایت کرده و با آنها همکاری می کند.

احمد سعیدی یک تحلیلگر افغان در کابل به رادیو آزادی گفت: این اسناد از بازی دوگانه اسلام آباد در افغانستان پرده برداشته است.

به گفته او این اسناد نشان می دهد که پاکستان به طور واضح از شورشیان مستقر در افغانستان حمایت کرده است.

در اسناد نشر شده از سوی «ویکی لیکس» به صورت واضح ادعا شده که اداره استخبارات پاکستان در حملات بالای نیرو های غربی، دیپلومات های هندی، کارمندان موسسات خیریه و مقامات افغان نقش دارد.

اما وضیعت در اسلام آباد متفاوت است و حتی تحلیلگران این گزارش و اسناد ارایه شده را نادرست می خوانند.

طلعت مسعود یک جنرال سابق اردوی پاکستان که اکنون تحلیلگر امور امنیتی است، به رادیو آزادی گفت که ارایهء این اسناد، تلاشی عمدی برای بد نام کردن پاکستان است.
وی افزود:
« بسیاری از اتهامات بی اساس اند. در واقع، بسیاری از مقامات ارشد شورای امنیت ملی و ادارات دیگر گفته اند، این گونه اسناد ارایه شده هیچ مفهوم نه دارد. و آنها گفته اند که سطح همکاری ها میان پاکستان و ایالات متحده تقویت شده است.»

در این حال، حمید گل رییس سابق ادارهء آی، اس، آی، این اتهامات را تقبیح کرده و هر گونه روابط این اداره با طالبان و شبکهء القاعده را رد کرده است.

او به روزنامهء وال ستریت ژورنال گفته است، مداخلهء فزیکی من با طالبان و القاعده در پلان ها جهت حمله به نیرو های امریکایی کاملاً بی اساس است، من ضد امریکا نیستم، اما با آن چه نیرو های امریکایی در افغانستان انجام می دهند، مخالف استم.

در عین حال، جولیان اسنج بنیان گذار صفحهء انترنتی «ویکی لیکس» گفته که این اسناد، ماهیت اصلی جنگ افغانستان را نشان می دهد.

او به روز دوشنبه در یک نشست خبری در لندن گفت: حالا این مربوط محکمه است تا در مورد این که آیا نشر اسناد یک جرم است، تصمیم بگیرد، اما به گفته او، در مجموع می شود تا شواهد جنایات جنگ را در این اسناد ملاحظه کرد.
وی در ادامه گفت:
« این گزارش ها از واحد های مختلف نظامی از افغانستان، سفارت های امریکا از کشور های مختلف جهان در موارد مربوط به افغانستان و مخبرین از افغانستان و پاکستان به دست آمده است. هر دو گزارش های مشروع هستند. نه به این معنی که محتوای آن درست است.»

ایالات متحده پخش و افشاء این اسناد محرمانه را به شدت محکوم می کند، زیرا امکان دارد این اقدام زنده گی امریکایی ها و شرکای این کشور و هم چنان امنیت ملی آنها را با خطر رو به رو سازد.

در این حال بریتانیا از نشر این اسناد ابراز تاسف کرده است. یک سخنگوی حکومت بریتانیا گفته که کشورش به تشویق پاکستان ادامه می دهد تا هر کاری را برای نابودی گروه های تروریستی انجام دهد تا آنها دیگر در قلمرو پاکستان فعالیت نه داشته باشند.

بر اساس این اسناد، پاکستان به نماینده های استخبارات آن کشور اجازه می دهد تا در جلسات مخفی استراتیژیک مستقیماً با طالبان تماس بگیرند تا فعالیت های شبکه های مسلح را تنظیم کنند که در افغانستان با نیروهای امریکایی می جنگند و حتی با آنها در طرح حملات برای قتل رهبران افغان کمک می کنند.

«ویکی لیکس» این اسناد را از ماه جنوری سال 2004 تا دسمبر سال 2009 میلادی زمانی که بارک اوباما استراتیژی جدید را در مورد افغانستان اعلان کرد، جمع آوری کرده است.
XS
SM
MD
LG