لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۰

کرزی: عامل اصلی ادامهء کشت کوکنار، حلقات مافیایی خارجی است


حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
حکومت افغانستان می گوید، تا زمانی که جامعه جهانی به طور صادقانه در راستای جلوگیری از کشت، قاچاق و اعتیاد مواد مخدر کار نه کند، مبارزهء جهانی علیه این پدیده به کامیابی نمی رسد.

در حالی که جامعهء جهانی افغانستان را به خاطر ناکامی در راستای از بین بردن کشت مواد مخدر همواره مورد انتقاد قرار می دهد، حکومت این کشور خواهان همکاری صادقانهء جامعهء بین المللی در این زمینه است.

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان به روز شنبه در جریان سخنرانی خود در محفل تجلیل از روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت که عامل اصلی ادامه کشت کوکنار در کشور مافیای بین المللی و برخی حلقات دیگر خارجی هستند.

آقای کرزی می گوید، مبارزهء دولت افغانستان علیه مواد مخدر به طور جدی ادامه دارد و در حال حاضر بیشترین مناطقی که حاکمیت دولتی در آن وجود دارد، از کشت مواد مخدر عاری می باشند. اما رییس جمهور کرزی همکاری صادقانهء جامعه جهانی را شرط اساسی پیروزی این مبارزه میداند.

او گفت:
«این بلا از افغانستان و جهان تا وقتی گم نمی شود که جهان هم در افغانستان صادقانه کار نه کند و هم در کشورهای خود جلوگیری اعتیاد و قاچاقبر را نگیرد. آنجاست که کامیابی ما یقینی و آسانتر می شود.»

مقامهای حکومت افغانستان می گویند، در کنار تلاش ها برای از بین بردن کشت مواد مخدر در داخل کشور، برنامه های مشترک را در این زمینه در مناطق سرحدی با کشور های همسایهء افغانستان از جمله ایران و پاکستان نیز راه اندازی نمودند.

از سوی دیگر ضرار احمد مقبل وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان می گوید، ظرف چند سال گذشته پیشرفت های چشمگیری در این زمینه صورت گرفته، چنانچه به گفتهء وی کشت مواد مخدر پنجاه درصد کاهش نموده همچنان کشت کوکنار در 23 ولایت به صفر رسیده است.

اما آقای مقبل بلند رفتن رقم معتادان مواد مخدر را در کشور از بزرگترین مشکلات در این عرصه می خواند.

دولت افغانستان در حالی از موفقیت در زمینهء از بین بردن کشت مواد مخدر سخن می زند که هنوز هم افغانستان بزرگترین تولید کنندهء مواد مخدر در جهان است.

برخی از کارشناسان امور به این باور هستند تا زمانی که با دهقانان افغان کمک صورت نگیرد و کشت بدیل برای آنها فراهم نگردد، از بین بردن کشت مواد مخدر در افغانستان بسیار مشکل خواهد بود.


گزارشگر: سید فتح محمد "بها"

XS
SM
MD
LG