لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

«ساختن خط آهن حیرتان مزار تا 4 ماه آینده به پایان می رسد»


داکتر عمر زاخیلوال وزیر مالیهء افغانستان و رییس بانک انکشاف آسیایی
داکتر عمر زاخیلوال وزیر مالیهء افغانستان و رییس بانک انکشاف آسیایی
وزارت مالیهء افغانستان می گوید، قرار است کار ساخت خط آهن از بندر حیرتان الی شهر مزار شریف تا چهار ماه آینده به پایان رسیده و به بهره برداری سپرده شود.

کار احداث این خط آهن که در حدود چهار ماه قبل به همکاری مالی بانک انکشاف آسیایی از بندر حیرتان به امتداد شهر مزار شریف آغاز گردیده است، افغانستان را از طریق ازبکستان به کشور های آسیای مرکزی وصل می کند.

داکتر عمر زاخیلوال وزیر مالیهء افغانستان به روز سه شنبه در نشست خبری مشترک با رییس بانک انکشاف آسیایی گفت، بانک انکشاف آسیایی یکی از بزرگترین کمک کننده ها به افغانستان است که در جریان چند سال گذشته میلیون ها دالر را در پروژه های زیر بنایی در این کشور به مصرف رسانده است.

به گفتهء آقای زاخیلوال بانک انکشاف آسیایی تعهد کرده است که بخش اعظم پروژه بزرگ حلقوی خط آهن در افغانستان را نیز تمویل خواهد کرد.

زاخیلوال افزود:
«این پروژه البته آغاز پروژه خط آهن در افغانستان است. امیدواریم در 5 سال آینده پروژه بزرگ خط آهن که هرات را به مزارشریف، کندز، شیرخان بندر وصل می کند و همچنان شمال را به شرق و قندهار را به چمن، کویته وصل می کند تحقق پیدا کند.»

به گفتهء مقامات در وزارت مالیه، بانک انکشاف آسیایی ظرف هشت سال گذشته بیشتر از دو میلیارد دالر را به افغانستان مساعدت نموده که بیشتر در پروژه های عمدهء زیر بنایی مانند احداث سرک ها، برق رسانی و آبیاری به مصرف رسیده است.

در این نشست خبری هاریکو کورودا رییس بانک انکشاف آسیایی گفت، کمک های این بانک به افغانستان بیشتر در بخش های رشد اقتصادی و فقر زدایی متمرکز بوده است. با احداث خط حلقوی آهن افغانستان به یک مرکز تجارتی در منطقه مبدل خواهد شد.

کورودا در ادامه گفت:
هاریکو کورودا رییس بانک انکشاف آسیایی

«اگر خط حلقوی آهن در تمام افغانستان ایجاد گردد این کشور به مرکز سرمایه گزاری و سایر فعالیت های تجارتی در منطقه مبدل خواهد شد. ما استراتیژی دراز مدت داریم تا پروژه های اتصال خط آهن را در منطقه رشد دهیم زیرا بیشتر این کشور ها به شمول افغانستان محاط به خشکه هستند.»

به باور کارشناسان مسایل اقتصادی احداث خط حلقوی آهن در افغانستان زمینه را برای فعالیت های تجارتی در این کشور بیشتر ساخته همچنان سهولت های زیادی در بخش صادرات و انتقال اموال تجارتی از طریق افغانستان به کشور های دیگر نیز مساعد می گردد.

کار شناسان می گویند، دولت افغانستان باید تلاش بیشتر را به خرچ دهد تا خطوط حلقوی آهن در کشور به زودترین فرصت به پایه اکمال برسد.


گزارشگر: سید فتح محمد "بها"
XS
SM
MD
LG