لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۵

«روند آماده گی برگزاری کنفرانس کابل 40 درصد پیش رفته است»


عمر زاخیلوال و اشرف غنی احمدزی دو تن از مسوولین برگزاری کنفرانس بین المللی کابل
عمر زاخیلوال و اشرف غنی احمدزی دو تن از مسوولین برگزاری کنفرانس بین المللی کابل
در کنفرانس بین المللی کابل تلاش صورت خواهد گرفت تا جامعه بین المللی تشویق شود که ظرف چند سال آینده بیش از 10 ملیارد دالر را به افغانستان کمک کند.

عمر زاخیلوال وزیر مالیه و یکتن از مسوولین برگزاری کنفرانس کابل

داکتر حضرت عمر زاخیلوال وزیر مالیه افغانستان و یکی از مسوولان برگزاری این کنفرانس می گوید، در صورتیکه این مقدار پول در اختیار حکومت افغانستان قرار داده شود، از آن در ساحات غیر نظامی استفاده خواهد شد.
وی در ادامه گفت:
« از شروع سال آینده عیسوی ظرف سه سال ما توقع 13 الی 14 ملیارد دالر را داریم.»

داکتر زاخیلوال که در یک نشست خبری در کابل در کنار داکتر اشرف غنی احمدزی یکی دیگر از مسوولان برگزاری کنفرانس بین المللی کابل صحبت می کرد، گفت که در حال حاضر روند اتخاذ آماده گی ها به خاطر راه اندازی این کنفرانس 40 درصد پیش رفته است.

قرار است کنفرانس کابل که ادامه کنفرانس لندن خوانده شده به تاریخ 29 سرطان سال جاری در کابل برگزار شود.

گفته شده در این کنفرانس مقامات از 50 کشور جهان به شمول منشی عمومی سازمان ملل متحد حضور خواهند یافت.

یکی از اهداف راه اندازی این کنفرانس جلب کمک های تازه جامعه بین المللی با افغانستان خوانده شده است.
داکتر اشرف غنی احمدزی یکتن از مسوولین برگزاری کنفرانس کابل


داکتر اشرف غنی احمدزی که بخشی از مسوولیت برگزاری این کنفرانس را به عهده دارد، می گوید که با استفاده از دست آورد های چندین ساله حکومت در بخش های مختلف قادر خواهند شد جامعه بین المللی را قناعت بدهند تا کمک های تازه را با افغانستان انجام بدهد.
آقای احمدزی در ادامه گفت:
« من قویاً امیدوارم که کمک های بین المللی را به دست می آوریم. دلیل آن این است که ما از صفر شروع نمی کنیم، امروز تصویر افغانستان هم در داخل و هم در بیرون متاسفانه منفی تر از واقعیت این جامعه است. این طور نیست که در این جامعه مشکلات عظیم وجود ندارد، مشکلات وجود دارد و من همواره در مورد این مشکلات حرف زده ام، اما در عین حال ما دست آورد های بزرگ داشته ایم که آن دست آورد ها همواره فراموش شده اند. یکی از این دست آورد ها تطبیق برنامه های ملی بوده که سبب تغییر ظرفیت شده است.»

این در حالیست که شماری از کارشناسان می گویند، در جریان چند سال اخیر حکومت افغانستان در بخش های مختلف مانند استفاده از کمک های بین المللی، حکومت داری، مبارزه با فساد اداری، تحکیم حاکمیت قانون، تامین امنیت و برخی دیگر از ساحات دست آورد های قابل ملاحظه یی نداشته است.

به گفته تعدادی از این کارشناسان، این همه مشکلات سبب خواهد شد تا افغانستان نتواند در کنفرانس بین المللی کابل آن چه را که انتظار دارد، به دست بیاورد.

اما حکومت افغانستان میزبان این کنفرانس می گوید، در این نشست بین المللی طرح جامع را به خاطر انکشاف در افغانستان به دوستان بین المللی اش پیشکش می کند و به اثبات خواهد رساند که شایستگی دریافت کمک های تازه بین المللی را دارد.
XS
SM
MD
LG