لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۳

«فهرست ابتدایی کاندیدان انتخابات ولسی جرگه نشر شد»


فضل احمد معنوی رییس کمسیون مستقل انتخابات افغانستان
فضل احمد معنوی رییس کمسیون مستقل انتخابات افغانستان
کمسیون مستقل انتخابات افغانستان در کنار نشر فهرست ابتدایی کاندیدان انتخابات ولسی جرگه، برای 226 تن که به دلیل موجودیت مشکل در کارت های رای دهی حمایوی شان شامل این فهرست نشده اند، یک هفته مهلت داد در صورت داشتن اعتراض به کمسیون شکایت های انتخاباتی مراجعه کنند.

به اساس ارقام ارایه شده از سوی کمسیون مستقل انتخابات افغانستان، نزدیک به 2700 تن برای به دست آوردن کرسی های ولسی جرگه در سراسر این کشور ثبت نام کردند که پس از بررسی های این کمسیون، فقط 2447 تن موفق شدند تا نام های شان در فهرست ابتدایی درج شود.

فضل احمد معنوی رییس کمسیون مستقل انتخابات افغانستان روز پنجشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، در میان فهرست کاندیدان ابتدایی 386 زن و 33 کوچی نیز شامل هستند.

آقای معنوی گفت، پس از بررسی کمسیون شکایت های انتخاباتی ممکن تعداد از شاملین فهرست ابتدایی هم موفق به تکمیل کردن تمام معیار های تعیین شده نگردیده و نام های شان از لست نهایی حذف شود.
آقای معنوی گفت:
« تنها موضوع رسیده گی را که ما انجام دادیم، همان کارت های حمایوی بوده. متباقی موضوعات را که باید یک کاندید آن شرایط لازمه را داشته باشد، احتمالاً تعداد را که قرار باشد حذف کنند از صلاحیت های کمسیون شکایات انتخاباتی است.»

مسوولان کمسیون مستقل انتخابات افغانستان می گویند، لست ابتدایی کاندیدان انتخابات ولسی جرگه در صفحهء انترنتی و تمام دفاتر ساحوی این کمسیون در ولایات نیز موجود می باشد.

قرار است انتخابات ولسی جرگه به تاریخ 27 سنبلهء سال روان راه اندازی شود.

نبود امکانات مالی و تامین امنیت مراکز رای دهی در روز انتخابات دو مشکل عمده از سوی کمسیون مستقل انتخابات عنوان شده بود، اما پس از به عهده گرفتن تمام مصارف انتخابات از سوی جامعهء جهانی، مشکلات امنیتی یگانه مشکلی است که در برابر انتخابات قرار دارد.

آقای معنوی می گوید، صحبت های آنها به خاطر تامین امنیت مراکز رای دهی با نهاد های امنیتی کشور هنوز هم ادامه دارد، اما به گفتهء وی مناطقی که از امنیت مطمین بردخوردار نباشند، صندوق های رای دهی در آن گذاشته نخواهد شد.
وی در ادامه گفت:
« آن چه را که ما در روز اول گفته ایم، هنوز بالای گفتهء خود ایستاد هسیتم. در مناطق که جان کارمندان کمسیون، ناظرین، مشاهدین، رای دهنده گان و کاندیدان در امن نباشد ما آن جا صندوق نمی گذاریم.مسالهء امنیت وظیفه نیروهای امنیتی است، آنها برای ما امنیت را تامین کنند تا ما انتخابات را برگزار کنیم.»

به گفتهء مقام های کمسیون مستقل انتخابات افغانستان دفاتر کمسیون شکایت های انتخاباتی در 28 ولایت به فعالیت آغاز کرده و به زودی در ولایت های باقی مانده نیز فعال می گردد.

در حالی که سازمان ملل متحد و جامعهء جهانی که تمویل کننده های اصلی انتخابات ولسی جرگهء 27 سنبله در افغانستان هستند، بر شفاف بودن این انتخابات تاکید دارند، اما به باور برخی از کارشناسان در صورت عدم تامین امنیت مطمین راه اندازی انتخابات عادلانه امکان پذیر نخواهد بود.

قرار بود انتخابات ولسی جرگه در اواخر ماه جوزا راه اندازی شود، اما به علت مشکلات مالی و امنیتی این انتخابات تا 27 سنبله به تعویق افتاد.


گزارشگر : سید فتح محمد « بها »


XS
SM
MD
LG