لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۷

«ماموریت نیروهای خارجی درافغانستان، برای امریکا وجهان مهم وحیاتی است»


نانسی پیلوسی رییس مجلس نماینده گان یا ولسی جرگه امریکا
نانسی پیلوسی رییس مجلس نماینده گان یا ولسی جرگه امریکا
رییس مجلس نماینده گان یا ولسی جرگه امریکا سفر دو روزه خود را به افغانستان پایان داد. وی که یک جا با پنج تن از زنان امریکایی به کابل آمده بود، با رییس جمهور کرزی در کابل دیدار کرد و از تعهدات درازمدت امریکا برای افغانستان یاد آوری نمود.

ماموریت نیروهای بین المللی در افغانستان برای امنیت ایالات متحده و سایر کشورهای جهان بسیار مهم و حیاتی است و باید این ماموریت با موفقیت به پایان برسد.

این پیام عمده رییس مجلس نماینده گان یا ولسی جرگه امریکا در سفر دو روزه به افغانستان بود. نانسی پیلوسی که همراه با شماری از زنان عضو کانگرس امریکا به هدف دیدار و ملاقات با مقامات افغان و نیروهای امریکایی به افغانستان آمده بود، شام گذشته با خوشبینی نسبت به آینده افغانستان، کابل را ترک کرد.

خانم پیلوسی گفت:
«ماموریت ما در این کشور نه تنها برای خود افغانستان و ایالات متحده مهم است، بلکه برای سایر کشور های جهان نیز با اهمیت است، و باید موفق شود. ما نگرانی های نیز در زمینه های مختلف از جمله حکومت داری و غیره داشتیم که با رییس جمهور کرزی در میان گذاشتیم و من مطمین هستم این صحبت ها در جریان سفر رییس جمهور کرزی به ایالات متحده نیز ادامه خواهد یافت.»

خانم پیلوسی گفت، روز بین المللی مادر را یکجا با زنان امریکایی که به دور از فرزندان شان در افغانستان هستند تجلیل کرده و با شماری از زنان افغان در کابل و شهر قلات مرکز ولایت زابل دیدار کرده است.

وی گفت، پیشرفت های عمده در زمینه حقوق زنان در افغانستان به وجود آمده است، اما مساله تامین امنیت به خصوص برای فعالیت زنان هنوز هم مساله است که باید به آن بیشتر توجه صورت گیرد.

سوسن دیویس نماینده کالیفورنیا در کانگرس امریکا در مورد پیشرفت های عمده زنان افغان چنین گفت:
«پیشرفت های عمده یی صورت گرفته است، در برخی ساحات ممکن است اندک باشد، اما برای بسیاری از زنان فرصتی بوده است تا کار کنند، و تغییرات مثبتی برای آنان و خانواده های شان به وجود آورده است. ما امیدواری های زیادی برای کارهای که صورت گرفته است، داریم.»

رییس مجلس نماینده گان یا ولسی جرگه امریکا سال گذشته نیز به کابل سفر کرده بود، وی گزارش های را رد کرد که گویا ایالات متحده امریکا علاقه زیادی به ادامه مذاکرات صلح با طالبان مسلح ندارد، اما گفت که مساله مذاکره با طالبان مسلح و هم چنان پشتیبانی از تلاش های صلح دولت افغانستان در سفر رییس جمهور کرزی به ایالات متحده مورد بررسی قرار می گیرد.

سفر رییس مجلس نماینده گان ایالات متحده امریکا به افغانستان در حالی صورت گرفت که مردم افغانستان با امیدواری های زیادی به سفر رییس جمهور کرزی به ایالات متحده می بینند و انتظار دارند تا کانگرس ایالات متحده نیز بتواند برای ایجاد نزدیکی های بیتشر و تقویت تلاش های صلح و تامین امنیت و کمک به بازسازی ویرانه های ناشی از جنگ امداد بیشتری فراهم کند.


برشنان نظری
XS
SM
MD
LG