لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۸

«موارد اختطاف و سوء استفاده از اطفال افزایش یافته است»


افزایش موارد اختطاف و سوء استفاده از اطفال و تجاوز به دختران خورد سال از جمله مواردی اند که افزایش آن در سال های اخیر باعث نگرانی والدین اطفال در افغانستان شده است.

این مطلب به روز دوشنبه در گزارشی که در وزارت کار و امور اجتماعی از سوی موسسه «سی، پن» یا حمایت از اطفال ارایه شد، تذکر یافته است.

اسدالله حبیب مسوول شبکه حمایت از اطفال در وزارت کار و امور اجتماعی در مورد اختطاف و سوء استفاده از اطفال و افزایش آن در افغانستان به رادیو آزادی چنین گفت:
« در سال 2007 پنجصد قضیه بوده، در سال 2008، 1459 قضیه و در سال 2009 ، 2164 قضیه بوده است. این ارقام سال 2009 که بلند است، فقط کار و فعالیت شبکه های محافظت اطفال در سطح ولسوالی ها و ولایات بوده که توانسته اند این قضایا را کشف و بررسی کنند و به خدمات رجعت دهند و خدمات لازمه را در مورد انجام دهند.»

آقای حبیب می گوید، موسسه حمایت از اطفال در مراکز 28 ولایت و 50 ولسوالی کشور فعال است و با کمک موسسات دولتی، سازمان های حقوق بشر و جوامع مدنی حوادث را بررسی و گزارش های آن را به ارگان های مربوط می سپارند.

آقای حبیب هم چنان گفت، این گزارش ها به فعالیت آنها یک تجربه موثر بوده، در پلان های بعدی تلاش خواهد شد تا حوادث با دقت کامل ارزیابی شده با اطفال مجبور کمک های لازم صورت گیرد.
وی گفت:
« توقع ما از تمام ادارات که در قسمت اطفال کار می کنند این است که به سرعت و دلسوزانه کار کنند تا در آینده بتوانیم این مشکلات که در رابطه به اطفال فعلاً سر راه ما قرار دارد، بر طرف شود. »

موسسهء «سی،پن» از چهار سال بدین سو به کمک مالی ایالات متحده و همکاری اداره یونسف سازمان ملل در افغانستان با کمک به اطفال متضرر تلاش دارد تا زمینه شغل مناسب به آنها را دریابد.

مسوولین این موسسه می گویند، عدم آگاهی از حقوق اطفال، مشکلات اقتصادی، عنعنات نا پسند و نا امنی ها از جمله عواملی اند که باعث بد بختی صد ها طفل در این این کشور شده است.

اما مردم به این باور اند که در حال حاضر در کشور هزاران طفل وجود دارند که از امکانات این موسسه محروم بوده و به خطرات گونا گون مواجه اند که خواهان کمک از سوی موسسات خارجی و داخلی می باشند.


گزارش از فیض الله «قرداش»
XS
SM
MD
LG