لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۷

مقامات امریکایی تصمیم گرفتند تا فشارها بالای کرزی را کاهش دهند


با وجود یک سلسله اعتراضات و انتقادات بر کشورهای غربی توسط رییس جمهور کرزی، مقامات بلند رتبه امریکایی تصمیم گرفته اند که فشار ها بر او را تا حدی کاهش بدهند.

به نوشته روزنامه کرستین ساینس مانتور وزیر دفاع ایالات متحده امریکا رابرت گیتس در صحبت با تلوزیون سی بی اس روز یکشنبه گفت، رییس جمهور کرزی یک نقش خیلی مثمر را بازی می کند و روابط کاری روزانه با وی منظم و به خوبی پیش می رود.

وزیر خارجه ایالات متحده خانم هیلری کلنتون در تلوزیون ان بی سی اظهار داشت او شخصاً با رییس جمهور کرزی همنوایی دارد زیرا رییس جمهور افغانستان در هر دقیقه هر روز تحت فشار خارق العاده به سر می برد. او در این ساحه به دوره ریاست جمهوری شوهرش بل کلنتون اشاره نمود که در قصر سفید آنها تا چه حد با ملاحظات دقیق و جدی سیاسی روبرو بودند.

چند روز قبل از این، لحن اداره رییس جمهور اوباما به مقابل رییس جمهور کرزی تفاوت داشت. مشاور امنیت ملی امریکا جیمز جونز در وقت برگشت از سفر اخیر خود به افغانستان بلا فاصله گفت، این موضوع باید به رییس جمهور کرزی واضح باشد که فساد اداری تا چه حد برای حکومت امریکا مهم می باشد.

به نوشته روزنامه این بیانات و چندین تبصره دیگر امریکا سبب شد که رییس جمهور کرزی هم عکس العمل نشان بدهد و برملا غرب را متهم بسازد که مسوول توسعه فساد در افغانستان می باشد.

تونی کوردسمن از مرکز بین المللی مطالعات ستراتیژیک می گوید، اقدامی که در آغاز یک فشار مناسب علیه رییس جمهور کرزی به شمار می رفت، در نهایت از کنترول هردو طرف خارج شد.

به گفته کوردسمن اکنون هردو طرف به این موضوع پی برده اند که به یک دیگر نیاز دارند. ایالات متحده از زمانها به این سو در مورد فساد اداری در افغانستان شکایت می کند، جایی که رشوت، سوء استفاده از پول و اختلاس در آن جز زندگی روزمره مردم می باشد.

به گفته آقای کوردسمن امریکا به این موضوع با اهانت و توهین نگاه می کند بدون آن که به تحمل و بردباری در مورد فرهنگها و جامعه های دیگر فکر کند که در این جامعه ها یک درجه فساد و رشوت منبع دوام حیات می باشد و هیچ فشار امریکا نمی تواند آن را از بین ببرد.

آقای کوردسمن افزود، ما در هیچ یک از این جنگها علیه تروریزم و شورشگران متحدی در پهلوی خود نخواهیم داشت که از هر نگاه کامل باشد و با تمام معیارهای غربی عمل کند.

به گفته آقای کوردسمن، امریکا باید به نقشه نگاه کند و به این نتیجه برسد که با متحدینی کار می کند که در بسیار مسایل با امریکا تفاوت دارند.

XS
SM
MD
LG