لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۳

اوباما: فکر می کنم کرزی گوش شنوا دارد


بارک اوباما رییس جمهور امریکا
بارک اوباما رییس جمهور امریکا
بارک اوباما به دنبال سفرش و ملاقات با حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در مصاحبهء با تلویزیون ان، بی، سی، اشاره به همتای افغانش گفت:
« فکر می کنم که او گوش شنوا دارد.»

اما رییس جمهور اوباما گفت، به این نظر است که پیشرفت در افغانستان بسیار کند و بطی است و تلاش کرده اند تا روی تسریع پیشرفت ها تاکید بگذارند.

قرار است این مصاحبه اوباما امروز در ایالات متحده امریکا از طریق تلویزیون به نشر برسد.

باراک اوباما صبح زود روز دوشنبه به دنبال اولین دیدارش به حیث رییس جمهور، از افغانستان به ایالات متحده امریکا بر گشت.

وی فقط برای پنج ساعت در افغانستان باقی ماند که طی آن با رییس جمهور کرزی ملاقات کرد و در گردهمایی از سربازان امریکایی سخنرانی نمود.

وی هم چنین از رییس جمهور کرزی که روابطش در گذشته با ادارهء اوباما عاری از تنش نبوده، خواهان تلاش های بیشتر برای مبارزه با فساد اداری و مواد مخدر شد.

اوباما از آغاز منتقد کرزی بوده است. در ماه دسمبر گذشته زمانی که او افزایش رقم سربازان امریکایی را در افغانستان اعلام داشت، گفت که روزهای دادن چک سفید گذشته است.

اما آژانس خبری اسوشیتدپرس می نویسد که وحید عمر سخنگوی رییس جمهور کرزی یک روز بعد از سفر اوباما به افغانستان دیدار خصوصی هر دو رهبر را صمیمی توصیف کرد و گزارش های را رد کرد که گویا اوباما به کابل پرواز کرده بود تا به کرزی دستور دهد که حکومتش را در مسیر درست سوق کند.

عمر گفته است که روابط میان افغانستان و امریکا فراز و نشیب های را پشت سر گذاشته و به گفته وی در حال حاضر فرازها بیشتر از نشیب ها می باشد.

وی گفته است که در برخی از مسایل مشخص، حکومت افغانستان دید خود و در شماری از مسایل امریکا دید خود را دارد. سخنگوی رییس جمهور کرزی گفته است بعضاً آنها توافق می داشته باشند و بعضاً نه.

اسوشیتدپرس می نویسد، این لحن جدید بخشی از روی کرد اداره اوباما در قبال کابل است و ایالات متحده حال در تلاش معامله تنها با کرزی نه، بلکه رهبری وسیع تر در افغانستان است.

بر اساس گزارش، این اصرار قصر سفید بود که به دنبال ملاقات دو جانبه میان اوباما و کرزی کابینه کرزی نیز در گفتگوها شامل شوند.

اشرف غنی احمدزی وزیر مالیه سابق افغانستان این جلسهء رییس جمهور اوباما با کابینه رییس جمهور کرزی و برخی دیگری از مقامات و شخصیت های افغان را بسیار مودبانه و در چوکات کاری توصیف کرد.

وی گفته است که در این سفر رییس جمهور اوباما، بنیاد همکاری استراتیژیک میان هر دو کشور گذاشته شده است.

اسوشیتدپرس می نویسد، دیپلومات های غربی که در مورد این جلسات برای شان توضیح داده شده گفته اند، اوباما تلاش کرده تا مقامات افغان را قانع سازد که با وجود علاقه مندی اش برای آغاز خروج نیروهای امریکایی در ماه جولای 2011، افغانستان می تواند روی تعهدات دراز مدت ایالات متحده حساب کند.

آنها نیز گفته اند، اوباما تاکید داشته با وجود این که تا حدی پیشرفت صورت گرفته به کاری بیشتر نیاز است تا برای بهبود در کار ادارات محلی، ولایتی و حکومت مرکزی افراد به اساس شایستگی انتخاب شوند نه ارتباطات.

اسوشیتد پرس می نویسد، با آن که احتمالاً اوباما از روند پیشرفت در افغانستان خرسند نیست، اما وی هم چنین نمی خواهد که سربازان امریکایی را به جنگندین به خاطر یک حکومت فاسد به این کشور اعزام کند.

در عین حال رییس جمهور حامد کرزی که در 12 ماه می با اوباما در واشنگتن ملاقات خواهد کرد، پس از آغاز دوره دوم ریاست جمهوری اش اقدامات را در زمینه مبارزه با فساد اداری سردست گرفته است.

اما ناظرین بین المللی و فعالان حقوق بشر این اقدامات را کافی نمی دانند.

XS
SM
MD
LG