لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

«قانون عفو مجرمین جنگی باید تجدید نظر شود»


نورا نایلند نمایندهء کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان
نورا نایلند نمایندهء کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان
کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از نافذ شدن قانون عفو مجرمان جنگی در افغانستان شدیداً ابراز نگرانی کرده و می گوید که با این حال هیچ گاهی صلح و عدالت در این کشور تامین شده نمی تواند.

این مطلب را خانم نورا نایلند نمایندهء این اداره روز پنجشنبه به هنگام نشر گزارش سالانهء کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان اظهار داشت.

به گفتهء خانم نایلند تمام نهاد های مدنی و دفاع از حقوق بشر خواهان لغو و یا هم تعدیل این قانون هستند.
خانم نایلند در ادامه گفت:
« در مورد قانون عفو مجرمان جنگی به راستی هم نگرانی های موجود است، چرا که با نافذ شدن این قانون بالای مجرمان جنگی پرده انداخته شده و در این صورت عدالت تامین شده نمی تواند.
هم چنان این کار ثبات را آسیب رسانده و برای قربانیان جنگ ها اثرات ناگواری دارد به همین خاطر سازمان ملل متحد، کمسیون حقوق بشر افغانستان، نهاد های مدنی و تمام موسسات دفاع از حقوق بشر خواهان لغو و یا تعدیل این قانون هستند.»

قانون عفو مجرمین جنگی چندی پیش از سوی ولسی جرگهء افغانستان بدون توشیح رییس جمهور به تصویب رسید.

پس از تصویب این قانون وحید عمر سخنگوی رییس جمهور کرزی در یک نشست خبری گفت چون این قانون به وسیلهء یک بر سوم اعضای ولسی جرگه به تصویب رسیده، در این صورت نیازی به توشیح رییس جمهور نیست و برمبنای قانون اساسی افغانستان این قانون نافذ شده است.

در گزارش سالانهء کمیشنری حقوق بشر سازمان ملل متحد هم چنان از افزایش تلفات ملکی در جنگ ها و وضعیت زنان و کودکان در افغانستان نیز اظهار نگرانی شده است.

به گفتهء نمایندهء این کمیشنری در جریان سال گذشته بیش از 2400 افغان قربانی درگیری ها شده اند.
وی در ادامه گفت:
« در نتیجهء درگیری ها در جریان سال گذشته 2412 فرد ملکی جان های خود را از دست داده که 68 درصد به وسیلهء مخالفان دولت و 25 درصد از سوی نیروهای طرفدار دولت به قتل رسیده اند.
هم چنان تنها در دو ماه اول امسال 385 فرد ملکی کشته شدند که 55 درصد از سوی مخالفان دولت و 39 درصد از جانب نیروهای طرفدار دولت به قتل رسیده اند و مسوولیت شش درصد باقی مانده را تا اکنون کسی به عهده نگرفته است.»

نمایندهء کمیشنری حقوق بشر سازمان ملل متحد هم چنان گفت که تمام افغان ها حق اشتراک در انتخابات را دارند و از دولت افغانستان خواست تا شرایط لازم را برای اشتراک تمام اتباع این کشور در انتخابات پارلمانی فراهم سازد.

شماری از کارشناسان افغان علت اساسی نقض حقوق بشر را در افغانستان ادامه جنگ ها دانسته و می گویند، تا زماینکه به این جنگ ها نقطهء پایان گذاشته نشود، رعایت حقوق بشر در این کشور امکان پذیر نخواهد بود.


گزارش از سید فتح محمد «بها»
XS
SM
MD
LG