لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۸

اوغلو: خروج نیروها از افغانستان، ممکن نتایج وخیم در پی داشته باشد


اکمالدین احسان اوغلو منشی عمومی سازمان کنفرانس اسلامی
اکمالدین احسان اوغلو منشی عمومی سازمان کنفرانس اسلامی
اکمالدین احسان اوغلو منشی عمومی سازمان کنفرانس اسلامی در یک نشست خبری در اسلام آباد گفت، خروج نیروها از افغانستان باید با احتیاط محاسبه شود.

منشی عمومی سازمان کنفرانس اسلامی که در اسلام آباد در یک کنفرانس خبری صحبت می کرد، هوشدار داد که خروجی شتاب زدهء نیروها امکان دارد مثال شوروی سابق را تکراراً به میان آورد. یعنی افغانستان را باز به یک جنگ داخلی بکشاند.

منشی عمومی سازمان کنفرانس اسلامی گفت، خروج فوری نیروهای غربی از افغانستان ممکن است نتایج وخیم و ناگواری در پی داشته باشد.

ایالات متحده امریکا در جریان امسال 30 هزار عسکر اضافی را در ارتباط به تلاش های آن کشور به تغییر جریان جنگ علیه طالبان به افغانستان اعزام می نماید.

واشنگتن پلان دارد تا اواسط سال 2011 میلادی خروج نیروهایش را از افغانستان آغاز کند و امسال را برای پی آمد جنگ هشت سالهء آن کشور یک زمانی مهم پنداشته است.

به نوشته آژانس خبری رویترز متحدین ناتو افزایش نیروها شان را در افغانستان وعده سپرده اند. اما دو کشور هالند و کانادا که حدود 5000 عسکر در افغانستان دارند، قرار است نیروهای شان را در سال های 2010 و 2011 میلادی از افغانستان خارج کنند.

اکمالدین احسان اوغلو منشی عمومی سازمان کنفرانس اسلامی در یک نشست خبری در اسلام آباد گفت، خروج نیروها از افغانستان باید با احتیاط محاسبه شود. او هوشدار داد که خروجی شتاب زدهء نیروها امکان دارد مثال شوروی سابق را تکراراً به میان آورد.

منشی عمومی کنفرانس اسلامی افزود این کار باید به موافقه مردم افغانستان و آنانی که در آنجا منافع دارند، صورت گیرد، در غیر آن افغانستان به سوی یک جنگ داخلی دیگر خواهد رفت که ما باید از آن جلو گیری کرد.

علاقمندی ایالات متحده امریکا به افغانستان بعد از حمایت از مجاهدین در مبارزه علیه تجاوز شوروی در دهه 1980 رو به کاهش نهاد و این کشور دچاری یک جنگ داخلی شد.

رویترز می نویسد هوشدار منشی عمومی سازمان کنفرانس اسلامی در یک زمانی مهم و اساس بیان می گردد.

حکومت افغانستان روز دوشنبه گفتگوی مستقیم را با هیات فرستاده حزب اسلامی یکی از سه گروه اصلی جنگ جویان مخالف حکومت افغانستان و رقیب طالبان آغاز کرد.

سازمان کنفرانس اسلامی مستقر در عربستان سعودی متشکل از 57 عضو می باشد. این سازمان در تلاش است تا در حل بحران های کشور های اسلامی از طریق مذاکرات نقش عمدهء را بازی کند.
XS
SM
MD
LG