لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۸

رییس جمهور کرزی کابل را به قصد چین ترک کرد


مقامات ریاست جمهوری افغانستان می گویند، تقویت و گسترش روابط تجاری میان افغانستان و چین در صدر اجندای گفتگو ها میان رییس جمهور کرزی و مقامات چین جا خواهد داشت.

احمد ضیاء سیامک هروی یکی از معاونین سخنگوی رییس جمهور کرزی به روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، قرار است آقای کرزی در جریان دیدارش با رییس جمهور چین روی همکاری های منطقوی و گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور صحبت کند.

آقای هروی هم چنان گفت که در نظر است یک سلسله تفاهمنامه ها در بخش تجارت و سرمایه گذاری میان مقامات افغان و چین نیز به امضاء برسد.
وی در ادامه گفت:
« این سفر از اهمیت زیاد برخوردار است چون رشد تجارتی میان افغانستان و چین گسترش پیدا می کند و بسیاری از اموال را که تجار ما از چین وارد می کند، شامل معافیت گمرکی می شود که این یک کمک بسیار بزرگ برای همهء مردم و سرمایه گذاران افغان است.»

رییس جمهور کرزی به روز سه شنبه کابل را به قصد چین ترک کرد.

به گفته مقامات ریاست جمهوری، در این سفر آقای کرزی را برخی از مقامات افغان به شمول مشاور امنیت ملی و گروهی از تاجران افغان همراهی می کنند.

گفته می شود ظرف چند سال اخیر چین در بخش سرمایه گذاری در افغانستان سهم فعال داشته و در تازه ترین مورد چین به خاطر استخراج معدن مس عینک سرمایه گذاری کرده است.

هر چند مقامات افغان می گویند که چین می تواند نقش ارزنده یی را در راستای تامین امنیت در افغانستان نیز ایفا کند، اما تا حال چین تمایل به ایفای نقش نظامی در افغانستان از خود نشان نداده است.
XS
SM
MD
LG