لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۸

«باید رهبری هرگونه مذاکرات را افغانستان به عهده داشته باشد»


آژانس خبری رویترز در یک گزارش می نویسد:
ادارهء اومابا در حالی که از مصالحه ملی در افغانستان حمایت می کند، امیدوار است، قبل ازین که مذاکره صلح با رهبران طالب شدت بیشتراختیار نماید، بعضی پیشرفت هایی ازتهاجم اخیرنظامی در ولایت هلمند به چشم بخورد.

آژانس خبری رویترز می نویسد:
ایالات متحده امریکا از تلاش های حکومت افغانستان مبنی بر مدغم ساختن طالبان ردیف پایین حمایت می نماید، اما تا زمانی که پیشرفت هایی از عملیات اخیر نظامی در ولایت هلمند بمشاهده نه رسد، فکر نه می شود کمترین اشتیاق مذاکره با رهبری طالب ها وجود داشته باشد. چنانچه ریچارد هولبروک نمایندهء خاص امریکا برای افغانستان وپاکستان می گوید:
«ضرورت است تا آشتی دست به دست با موفقیت های امنیتی، پیش برود.»

هولبروک بروز چهارشنبه به آژانس خبری رویتر گفت، بحث ها در سطح سیاسی باید واقعیت های جنگ را منعکس سازد.

متخصصین امور می گویند، واشنگتن می خواهد ناتو دست بالا داشته باشد تا طالبان مجبور به مذاکره شوند. تا اکنون توجهء ایالات متحدهء امریکا بالای ولسوالی مارجه متمر کز است. مارجه در حقیقت به حیث یک امتحان ستراتیژی جدید اوباما در افغانستان است.

جک لیو معاون وزارت خارجه ایالات متحده امریکا می گوید، هنوز قبل از وقت است تا راجع به مشخصات روند آشتی ملی صحبت کردد. زیرا ما در حال حاضر، در آغاز یک پروگرام جدی نظامی قرار داریم.

به نوشته آژانس خبری رویترز ، توجه عمده ایالات متحدهء امریکا متوجه مدغم ساختن ردیف پایین طالبان میباشد. اما برای طالبان ردیف بالا مانند ملا عمر رهبر آن ها، خط سرخ کشیده شده است تا سه شرط را قبول کنند: خشونت را محکوم کنند، روابط با شبکهء القاعده قطع کرده و قانون اساسی افغانستان را به شمول حقوق زن ها، بپذیرند.

کرولی سخنگوی وزارت خارجهء امریکا به آژانس رویتر گفته است:
«این جا بعضی کسانی هستند که ما فکر می کنیم واجد شرایط اشتراک در روند سیاسی می باشند. هم چنان ما فکر می کنیم این جا کسان دیگر مانند ملا عمر هستند که فکر می کنیم، باز خریدن یا دورکردن آن ها از گروه طالبان وجود ندارد.»

متخصصین امور، وقت یا زمان دستگیری ملا برادررا زیر سوال برده، می گویند، ممکن است دستگیری او تلاش های مذاکره را از سوی بعضی ها در داخل گروه طالبان به پیچید گی هایی روبرو سازد.

اما تحلیل گران به این باورند که چون ملا برادر از میدان جنگ دورشده و در بازداشت پاکستان قرار دارد، معنی اش اینست که وی می تواند درهرگونه مذاکره مفید واقع شود و به اسلام آباد نه تنها معلومات، بلکه بعضی امتیاز های را نیز می دهد تا این کشور در مذاکرات نقش داشته باشد.

هولبروک نمایندهء خاص امریکا برای افغانستان وپاکستان می گوید:
«رهبری هرگونه مذاکره را باید افغانستان به عهده داشته باشد.»

به گفته او:
«این جا چندین بازیگر علاقه مند به امنیت به شمول پاکستان در منطقه وجود دارند.»
اما آشلی تیلیس یک متخصص امور افغانستان می گوید:
«واشنگتن می خواهد، آشتی و مذاکره با طالبان در ختم ماموریت نظامی انجام شود، در حالی که پاکستان تلاش دارد تا مذاکره همین حالا صورت گیرد.»
XS
SM
MD
LG