لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۲

اشرف غنی: مذاکره صلح با طالبان ادامه دارد


داکتر اشرف غنی احمدزی وزیر مالیه پیشین جمهوری اسلامی افغانستان
داکتر اشرف غنی احمدزی وزیر مالیه پیشین جمهوری اسلامی افغانستان
داکتر اشرف غنی احمدزی وزیر مالیه پیشین جمهوری اسلامی افغانستان می گوید، مذاکرات صلح با طالبان ادامه دارد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، داکتر احمدزی که اکنون عضو انستتیوت بروکنگز در واشنگتن است می گوید، در مذاکرات جاری با طالبان عربستان سعودی نقش فعال دارد.

این درحالی است که هفتهء گذشته وزیر خارجه عربستان سعودی، سعود الفیصل گفته بود، تا آنکه طالبان از القاعده جدا نشوند عربستان سعودی با آنان تماس نخواهد گرفت.

الفیصل این سخن را پس از آن گفت، که رییس جمهور حامد کرزی در کنفرانس لندن خواستار کمک عربستان سعودی در روند صلح افغانستان شد.

اما داکتر اشرف غنی احمدزی به شبکه تلویزیونی الجزیره گفت، عربستان سعودی و شاه عبدالله پادشاه این کشور به حیث میانجی در روند مصالحه با طالبان سهیم اند.

هم زمان با این اظهارات داکتر اشرف غنی احمدزی، گزارش های هم نشر شد که شماری از مقامات افغان، اعضای ولسی جرگه مقاماتی که با طالبان تماس دارند و شماری از نماینده های حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در مالدیف، با هم دیداری داشته اند.

یک محرر روزنامهء شرق الاوسط، حسین شوبوکشی که مقیم در عربستان سعودی است به تلویزیون الجزیره گفت، در داخل طالبان شماری از گروه ها باور دارند که همین اکنون زمان مذاکرات جدی در بارهء صلح و پایان دادن جنگ در این کشور است.

از سوی دیگر یک قوماندان طالبان به شبکه تلویزیونی الجزیره گفته است، طالبان در مذاکراتی که شرط اول آن خلع سلاح کردن این گروه باشد، سهم نخواهند گرفت.

این قوماندان طالبان به نام دوران صافی به تلویزیون الجزیره گفت، اگر کوه پول را هم برای طالبان بدهید آنها به گفتهء وی از راه حق بر نخواهند گشت.

اما داکتر اشرف غنی احمدزی باور دارد که همه طالبان هم صدا نیستند و یک قوماندان نمی تواند از همه طالبان و یا از همهء گروه القاعده نماینده گی کند.

احمدزی به شبکه الجزیره گفت، برخی از طالبان پروسه صلح را خواهند پذیرفت و تعدادی دیگر از آنان، دیرتر به روند صلح خواهند پیوست.
XS
SM
MD
LG