لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۳

یک پرندهء خوش آواز و نایاب جهان در واخان بدخشان دیده شد


این پرندهء کوچک و خوش آواز که به ندرت شناخته شده است. برای نخستین بار در سال 1868 در هند دیده شد، ولی بعد از آن ناپدید گردید.

این پرنده کوچک و خوش آواز در سال 2006 برای بار دوم در تایلند دیده شد.

در حقیقت این پرنده کوچک که رنگ آن سبزه قهویی است، آنقدر ناشناخته بود که سازمان بین المللی حفاظت از پرنده گان وحشی، آن را از جمله کم شناخته ترین پرنده گان تلقی می کرد.

ولی در سال 2008 میلادی، محل این پرنده خوش آواز در دره واخان ولایت بدخشان کشف گردید.

رابرت تیمس، یک محقق که برای انجمن حفاظت از پرنده گان وحشی مستقر در امریکا کار می کند، به صورت تصادفی آواز این پرنده را ثبت کرد.

به گفته تیمس، در گذشته این پرنده مرموز دانسته می شد، ولی حالا مشخص شده است که این پرنده نایاب می تواند فاصله زیاد را یعنی بین آسیای مرکزی و جنوب شرق آسیا مهاجرت کند.

تیمس در مورد به رادیو آزادی چنین می گوید:
«بعضی مردم در گذشته می گفتند که شاید این یک پرنده محلی باشد که توان پرواز را به فاصله های دور ندارد. از لحاظ جنتیک این پرنده در تایلند و افغانستان بسیار به هم مشابه اند که باید از یک جمعیت پرنده گان باشند که مهاجرت می کنند.»

دره واخان در مرز با پاکستان، تاجکستان و چین قرار دارد. این دره که در محوطه بلند ترین قلعه های کوه هندو کش قرار دارد، حیوانات پستان دار چون آهوی مارکو پولو و پلنگ را در خود جا داده است.

به گفته تیمس، کشف این پرنده در دره واخان، نمایان گر آن است که افغانستان تا هنوز راز های بیولوژیکی را در خود دارد.

تیمس گفت، در جریان تحقیق وی هم چنان دو نوع پرنده دیگر را نیز کشف کرد که قبلاً در افغانستان ثبت نگردیده بودند. وی می افزاید، به صورت کل حیوانات دیگر هم وجود دارد که باید کشف گردند.
XS
SM
MD
LG