لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۹

«سالانه ملیاردها پوند از افغانستان به خارج قاچاق می شود»


به اساس تحقیقات جدید توسط مقامات امریکایی، سالانه ملیارد ها پوند از افغانستان به خارج از کشور قاچاق می شود.

روزانه معادل 6 ملیون و سالانه، 2.3 ملیارد پوند استرلینگ، یعنی بیشتر از سه برابر عواید مالیات گمرکی افغانستان، به خارج از کشور قاچاق می شود.

به نوشتهء روزنامه دیلی تلگراف چاپ امریکا، تحقیقات نشان می دهد، این پول از طریق میدان هوایی کابل بیرون شده، معمولاً به امارات متحدهء عربی منتقل می شود.

این در حالیست که رهبران جهان در هفته جاری در لندن گردهم آمده، توقع می رود در مورد آیندهء صلح و انکشاف افغانستان، که به ملیار ها پوند نیاز دارد، گفتگو کنند.

ولی ترس آن می رود که کمک ها ضایع شود، مگر این که حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان، فساد را در ادارهء خودش از بین ببرد.

دیلی تلگراف می نویسد:
حامیان بین المللی کرزی از ناتوانی وی در مبارزه علیه فساد که سبب کندی انکشاف و بیگانه گی مردم از حکومت شده است، مایوس اند.


دیوید میلی بند، وزیر خارجهء برتانیا دیروز گفت، بسیار مهم است که پول ها در فساد و اخاذی های غیر قانونی ضایع نه شود.

تحقیقات که توسط وزارت مالیه و ادارهء مبارزه با جرایم سازمان یافته امریکا انجام شده، در یافته است که در یک طی مدت یک روز 119 ملیون پوند از طریق میدان هوایی کابل قاچاق شد.

ولی به گفته عمر زاخیل وال وزیر مالیهء افغانستان، وی نه می داند که این پول به کجا رفته و چرا از افغانستان بیرون می شود؟

تحقیق کننده گان که در گمرک امارات متحدهء عربی کار می کردند، می گویند، اثبات این که چه مقدار پول از سرمایهء عامه غارت شده و چه مقدار آن از طریق مواد مخدر به دست آمده است، مشکل است.

طبق قانون افغانستان، هر مسافر که بیش از 12.500 پوند را از کشور خارج می کند، باید مقامات مسوول را از آن مطلع سازد، ولی در عمل این قانون به ندرت تطبیق می شود.

تحقیق در مورد سرا زیر شدن پول در افغانستان، جز اولویت های قوای کشف و پولیس به رهبری امریکا قرار داده شده است.

به نوشتهء دیلی تلگراف، حکومت امریکا یک اداره را در کابل ایجاد کرده است تا از طریق این اداره پول که برای طالبان و شبکهء القاعده انتقال داده می شود، رد یابی و از انتقال آن جلو گیری کند.

ولی حالا واشنگتن فساد در ادارهء کرزی را یک تهدید می داند و مقامات فاسد حکومت افغان را نیز رد یابی می کند.

به اساس این تحقیق سرا زیر شدن کمک ها و پول مواد مخدر، موجب ایجاد یک طبقهء جدید در جامعهء افغانی شده است، که بی نهایت پولدار استند.

به نوشتهء دیلی تلگراف، اعتقاد بر این است که سیاست مداران افغان مقدار هنگفت پول را از طریق فساد به دست آورده اند.

توقع می رود که رییس جمهور افغانستان، هیلاری کلنتن وزیر خارجهء امریکا و جنرال ستانلی مک کرستال قوماندان ارشد امریکا در افغانستان، در کنفرانس لندن که به ابتکار گوردون براوون، صدر اعظم بریتانیا برگزار می شود، شرکت کنند.
XS
SM
MD
LG