لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۲

«کلید موفقیت مبارزه علیه طالبان در پاکستان است»


اندرس فوگ راسموسن منشی عمومی ناتو: به تلاش های جدی تر و هماهنگ تر در امور ملکی نیاز است
اندرس فوگ راسموسن منشی عمومی ناتو: به تلاش های جدی تر و هماهنگ تر در امور ملکی نیاز است
ناتو به این باور است که می تواند در جنگ افغانستان برنده شود اما از سایر سازمان ها می خواهد که در زمینهء برقراری صلح در این کشور پیروز شوند.

انتظار می رود که ناتو در کنفرانس لندن که قرار است روز پنجشنبه به اشتراک وزرای خارجهء چهل کشور برگزار شود، فشار آورد که این کشورها درافغانستان در زمینه مبارزه با فساد اداری، تقویت اقتصاد و نیروهای امنیتی این کشور کمک بیشتر کنند تا سربازان ناتو بتوانند در نهایت به کشورهای شان برگردند.

بر اساس گزارش آژانس خبری دی پی ای آلمان، اندرس فوگ راسموسن منشی عمومی ناتو پیش از کنفرانس لندن گفت، آن ها تلاش های نظامی شان را با افزایش نیرو و بازنگری تازه به کارکردهای شان در افغانستان تقویت بخشیده اند. به گفته وی حال به تلاش های جدی تر و هماهنگ تر در امور ملکی نیاز است.

رهبران ناتو می گویند، به خاطر این که افغانستان یک بار دیگر به مرکز اصلی تندروان مسلح مبدل نشود به قربانی نیاز می باشد.

راسموسن این را تایید کرد که بهای عملیات در افغانستان از لحاظ مالی و جانی گزاف است اما زیان خروج از این کشور گزاف تر خواهد بود. وی گفت، امینت آنها در روم، لندن، مادرید، نیویارک و سایر پایتخت ها متکی به این عملیات است.

منشی عمومی ناتو گفت، کنفرانس لندن بر تلاش های مشترک جامعه بین المللی و افغانستان در بخش های کلیدی متمرکز خواهد بود مانند: مبارزه با فساد، جذب دوبارهء طالبان و مصالحه با آن ها، افزایش نیروهای امنیتی افغانستان و انکشاف در عرصه های اقتصادی و اجتماعی.

جنرال ستانلی مک کرستال در ماه اگست گذشته در ارزیابی اش از ستراتیژی نظامی افغانستان نیز در کنار این که خواهان اعزام هزاران سرباز جدید به افغانستان گردید، همچنین روی نیاز گسترش تلاش ها در امور ملکی تاکید گذاشت.

اما در این حال برخی از کارشناسان به این باور اند که اعزام هزاران سرباز امریکا و متحدین غربی به افغانستان در وضعیت این کشور تغییری را به میان نه خواهد آورد زیرا که کلید موفقیت مبارزه علیه طالبان مسلح در پاکستان است.

این کارشناسان می گویند، پاکستان محدودیت های خود را در مبارزه علیهء تروریزم دارد که در آن منافع ستراتیژیک دراز مدت داخلی و خارجی خود را نظر می گیرد، بدون این که توجه به پیروزی و یا ناکامی نیروهای بین المللی در افغانستان داشته باشد.

تنویر احمد خان رییس انستیوت مطالعات ستراتیژیک در اسلام آباد و سابق دیپلومات ارشد پاکستان به آژآنس دی پی ای آلمان گفت، مقامات پاکستانی باوجود افزایش نیرو در افغانستان بشکل جدی در مورد دورنمای پیروزی امریکا در جنگ افغانستان متردد هستند.

این در حالیست که رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا طی دیدار هفته گذشته اش از پاکستان خواست که امریکا می خواهد شاهد اقدامات بیشتر اسلام آباد علیه تندروان باشد. اما جنرال اطهر عباس سخنگوی اردوی پاکستان به دنبال این اظهارات گیتس گفت، اردوی این کشور شش ماه تا یک سال دیگر نیاز دارد تا مواضع اش را در مناطقی تحکیم بخشد که از کنترول تندروان مسلح خارج ساخته است و در این مدت عملیات نظامی را گسترش نه خواهد داد.

برخی از کارشناسان به این باور اند که اردوی پاکستان علیه طالبان خود این کشوردر وزیرستان جنوبی عملیات نظامی را انجام داد، ولی حالا زمانی که نوبت به وزیرستان شمالی رسید عملیاتش را متوقف ساخت. گمان بر این است که طالبان افغانی در وزیرستان شمالی از پناه گاه مصوون برخوردار هستند.

این در حالیست که وزارت خارجهء پاکستان روز شبنه اعلام کرد، این کشور آماده است که با طالبان تماس برقرار کند تا آن ها را برای آشتی با دولت افغانستان ترغیب کند.

به گفته مقامات افغان موضوع مصالحه با مخالفین مسلح دولت افغانستان در صدر اجندای دیدار رییس جمهور کرزی از ترکیه و دیدار هایش با رهبران پاکستان و ترکیه در استانبول قرار دارد.
XS
SM
MD
LG