لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۵

حکومت افغانستان ازاستراتیژی جدید امریکا استقبال کرد


رنگین دادفر سپنتا وزیر خارجه افغانستان
رنگین دادفر سپنتا وزیر خارجه افغانستان
به دنبال اعلان استراتیژی جدید ایالات متحده امریکا در قبال افغانستان، حکومت افغانستان از این استراتیژی با گرمی استقبال کرده و آن را فرصت تازهء برای مبارزه جدی با تروریستان، تامین و تقویت روند بازسازی در این کشور خوانده است.

رنگین دادفر سپنتا وزیر خارجه افغانستان که چاشت روز چهار شنبه در کابل در یک کنفرانس خبری مشترک با سفیر ایالات متحده امریکا صحبت می کرد گفت که این استراتیژی نشان دهنده تعهد روشن امریکا در قبال افغانستان است.

رییس جمهور ایالات متحده امریکا پس از بحث های طولانی با مشاورینش و بررسی نیازمندی های داخلی افغانستان، استراتیژی تازه اش را در قبال این کشور سحرگاه روز چهار شنبه اعلان کرد.

در این استراتیژی به اعزام 30 هزار سرباز اضافی به افغانستان، تقویت نهاد های ملی و نظامی افغانستان تاکید گردیده است.

در حین حال در این استراتیژی به مسالهء کاهش نیروهای امریکایی در سال 2011 میلادی تاکید شده است تا قوای افغان بتوانند، مسوولیت های امنیتی کشور شان را خود به عهده بگیرند.

اما وزیر خارجه افغانستان تاکید کرد که باید برای تجهیز و آموزش نیروهای افغان نیز توجه بیشتر صورت گیرد.

پیش از اعلان استراتیژی جدید امریکا در قبال افغانستان، روسای جمهوری ایالات متحده و افغانستان به روز سه شنبه از طریق یک ویدیو کنفرانس با همدیگر صحبت کرده بودند.

مقامات دولتی افغان به این نظر اند که استراتیژی جدید می تواند به تقویت نهاد های ملی افغانستان کمک کند و شرایط را به خود کفایی افغانستان در زمینه های مختلف مساعد خواهد ساخت، اما آنان در عین حال تاکید دارند که این استراتیژی باید به صورت درست تطبیق شود.

حکومت افغانستان و نهاد های غیر دولتی در این کشور از ماه ها به این طرف، استراتیژی های قبلی ایالات متحده را که در برخی مواقع با دشواری های رو به رو بوده است، به شدت انتقاد می کردند و خواهان تغییر آن بودند، حالا افغانه ا با استقبال از این استراتیژی امیدوارند که جنگ در کشور ختم شود و دوستی میان دو کشور افغانستان و امریکا نیز زنده و با قوت باقی بماند.

XS
SM
MD
LG