لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۲

میلی باند: قوماندانان طالبان درحکومت کابل جا داده شوند


وزیر خارجهء بریتانیا دیوید ملی بند
وزیر خارجهء بریتانیا دیوید ملی بند
در حالیکه رییس جمهور ایالات متحده امریکا بارک اوباما هنوز هم به تصمیم نهایی خود در مورد اینکه قدم بعدی در افغانستان چه خواهد بود، نه رسیده است، وزیر خارجهء بریتانیا دیود ملی بند می گوید، برای پایان دادن به جنگ در افغانستان ضرور است که قوماندانان مهم طالبان در کرسی های حکومت کابل جا داده شوند.

آقای ملی بند روز سه شنبه در اجلاس ناتو در سکاتلند در این مورد توضیحات داده است.

وزیر خارجهء بریتانیا در اجلاس اسامبله پارلمانی پیمان ناتو در مرکز سکاتلند شهر ایدن برا اظهار داشت:
"عملیات نظامی در افغانستان باید با تقویه تلاش های سیاسی و ملکی در این کشور همراه باشد تا حکومت افغانستان که لکه فساد بر دامن آن نشسته دوباره در بین مردم اعتماد خود را به دست آورد."

اجلاس اسامبلهء پارلمانی ناتو در یک زمانی برگذار شده است که رهبران ناتو همه در انتظار تصمیم رییس جمهور اوباما می باشند که قدم بعدی خود را در مورد افغانستان اعلان نماید.

به گفته آقای ملیبند جنگ افغانستان یک جنگ بی پایان نیست و موفقیت در اینجا به یک ستراتیژی مشترک سیاسی و نظامی وابسته می باشد.

وزیر خارجه بریتانیا افزود یک تعداد زیاد از قوماندانان طالبان به جهاد سرتاسری در جهان متعهد نیستند و میتوان آنها را قانع ساخت که از جنگ دست بکشند.

بنظر آقای ملی بند در چنین یک راه حل باید قوماندانان شناخته طالبان که می خواهند از خشونت دست بکشند نیز شامل گردند.
به گفته او وقتی که مرحله متحد گردیدن آغاز شد، مقاومت این افراد خود بخود کاهش می یاید و جهان غرب باید رییس جمهور کرزی را در تلاش هایش برای ارتباط با قوماندانان بلند پایهء طالبان حمایت کند. مخصوصاً با آنانی که می توان آن ها قناعت داد که از القاعده دوری کنند و برای رسیدن به اهداف خود از راه های صلح آمیز در چارچوب قانون اساسی افغانستان اقدام نمایند.

وزیر خارجه بریتانیا اظهار داشت:
"رسیدن به این هدف کار آسان نیست ولی با درس های که از تاریخ گرفته شده این عمل ناممکن هم نمی باشد. به گفته وی افرادی که در دورهء تجاوز شوروی و نظام کمونستی در افغانستان در جنگ مسلحانه علیه یکدیگر قرار داشتند، امروز در حکومت افغانستان با هم کار می کنند.

سخنان آقای ملی بند در مورد جا دادن طالبان در پروسهء صلح و حکومت نسبت به سخنان صدر اعظم بریتانیا گوردن براوون جدی تر است.
آقای براوون گفته بود که مذاکره با طالبان جز ستراتیژی نیست، اما تصدیق نمود آن عده طالبان که آمادهء دست کشیدن از خشونت هستند می توانند در روند سیاسی این کشور داخل شوند.

پیمان ناتو هم به این نظر است که مصالحه با بعضی از عناصر طالبان جز راه حل سیاسی افغانستان خواهد بود. سخنگوی ناتو جیمز اپاتورای گفت:
"پروسه مصالحه توسط حکومت آقای کرزی رهبری می شود و آن عده طالبان را مد نظر دارد که در چارچوب قانون اساسی افغانستان کار کنند."

علاوه بر آن به گفته آقای اپاتورای پیمان ناتو از این برنامه هم حمایت می کند، طالبانی که می خواهند جهت شان را تغییر دهند، باید در حکومت جذب شوند.
منشی عمومی پیمان ناتو اندریس فوگ راسموسن

در اجلاس اسامبلهء پارلمانی ناتو در سکاتلند منشی عمومی این پیمان اندریس فوگ راسموسن بار دیگر از کشورهای عضو این پیمان خواست که تعداد عساکر خود را در افغانستان بیشتر سازند.

سلواکیا اعلان کرد که 250 عسکر دیگر به افغانستان می فرستد و صدر اعظم بریتانیا گفته است که انتظار دارد ده کشور دیگر ناتو هم یک تعداد عساکر را به افغانستان بفرستند و به گفته او انتظار می رود که در حدود 5 هزار عسکر دیگر از این پیمان به افغانستان فرستاده خواهد شد، ولی او در این مورد جزییات بیشتر ارایه نکرده است.
XS
SM
MD
LG