لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۵

نیویارک تایمز: CIA به طور منظم برای ولی کرزی پول می دهد


احمد ولی کرزی رییس شورای ولایتی قندهار به رادیو آزادی گفت: در جریان برگذاری دور دوم انتخابات، نیویارک تایمز از عبدالله عبدالله حمایت می کند و می خواهد تا به موقف حامد کرزی صدمه بزند
احمد ولی کرزی رییس شورای ولایتی قندهار به رادیو آزادی گفت: در جریان برگذاری دور دوم انتخابات، نیویارک تایمز از عبدالله عبدالله حمایت می کند و می خواهد تا به موقف حامد کرزی صدمه بزند
روزنامه امریکایی نیویارک تایمز می نویسد:
مقامات امریکایی می گویند که از سوی CIA یعنی ادارهء استخبارات مرکزی امریکا به احمد ولی کرزی برادر رییس جمهور کرزی، به صورت منظم پول پرداخته می شود.

احمد ولی کرزی و مقامات اداره CIA این اتهامات را رد می کنند. برادر رییس جمهور افغانستان می گوید که نیویارک اخیراً حمایتش را از عبدالله عبدالله رقیب حامد کرزی آغاز کرده است.

برخی مقامات امریکایی انتقاد کرده، می گویند که اتکای زیاد امریکا بالای احمدولی کرزی به آن تلاش های صدمه می زند که امریکا برای تامین حاکمیت قانون و به میان آمدن یک حکومت قدرتمند در کابل انجام می دهد.

روزنامه امریکایی نیویارک تایمز به نقل از مقامات فعلی و سابق امریکایی گزارش می دهد:
احمدولی کرزی که پیش از این بخاطر دست داشتن در کار و بار مواد مخدر متهم بود، در هشت سال گذشته در بدل انجام وظایف مختلف از سوی ادارهء استخبارات مرکزی امریکا پول بدست آورده است که در آن استخدام ملیشه های منطقه یی در قندهار از سوی CIA و سایر موارد شامل است.

تورن جنرال مایکل فلین یک مقام نظامی استخبارات امریکا در افغانستان می گوید اگر امریکا می خواهد یک ستراتیژی را به نفع مردم افغانستان عملی کند و در کنار آن از جنگ سالاران حمایت شود، این در واقع وارد کردن زیان به جان خود است.

مقامات امریکایی می گویند که روابط احمد ولی کرزی و CIA جنبه های مختلف دارد. وی بخاطر حملات بر مراکز طالبان مظنون، همکاری ملیشه های منطقه یی را جهت این عملیات ها با CIA هماهنگ می سازد. اما در این اواخر همین گروهء از ملیشه ها، در جریان عملیات غیرقانونی بر خانهء یک مقام حکومت افغانستان متهم شده است.

یک مقام دیگر امریکایی که نخواست از وی نامبرده شود، به نیویارک تایمز گفته است که احمد ولی کرزی در نزدیک شهر قندهار، خانهء ملا محمد عمر رهبر طالبان را به CIA و اجنت های خاص نظامی امریکا به کرایه داده است.

این مقام امریکایی همچنان می گوید، احمد ولی کرزی در واقع مالک خانهء آنهاست.

به نوشتهء روزنامه نیویارک تایمز، احمد ولی کرزی نقش میانجی را هم میان طالبان و CIA داشته است و در این زمانیکه رییس جمهور بارک اوباما تلاش دارد تا رهبران طالبان را به تغییر جهت تشویق کند، به این نقش برادر رییس جمهور افغانستان به یک اهمیت خاص دیده می شود.

مقامات CIA و احمد ولی کرزی این اتهامات را رد می کنند.

برادر رییس جمهور افغانستان که در حال حاضر ریاست شورای ولایتی قندهار را به عهده دارد، وی در این مورد به رادیو آزادی گفت که در جریان برگذاری دور دوم انتخابات، نیویارک تایمز از عبدالله عبدالله حمایت می کند و می خواهد تا به موقف حامد کرزی صدمه بزند.

همزمان با ولی کرزی ، یک سخنگوی اداره CIA نیز این گزارش نیویارک تایمز را رد کرده است. وی می گوید:
"یک ادارهء با اعتبار، هیچ گاه این گونه اتهامات را نمی پذیرد."

در بارهء اتهامات وارده مبنی بر دست داشتن ولی کرزی در کار و بار مواد مخدر، برخی مقامات امریکایی نیز می گویند که این اتهامات بر وی هیچگاه ثابت نشده است.

آقای کرزی در یک مصاحبه گفته است که وی در موارد نظامی و ملکی با مقامات امریکایی کار کرده است اما هیچگاهی در کار و بار مواد مخدر دخیل نیست و هیچگاهی از CIA پول نگرفته است.

رییس شورای ولایتی قندهار این را هم پذیرفته که رییس جمهور کرزی به صورت منظم به او پول فرستاده است، اما وی افزوده که نمی داند منبع اصلی این پول کجا بوده است.
XS
SM
MD
LG