لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۷

مصاحبه با داکتر زلمی خلیل زاد


داکتر زلمی خلیل زاد سفیر سابق امریکا درافغانستان و نمایندهء اسبق امریکا درملل متحد می گوید اگر حامد کرزی باردیگر به حیث رییس جمهور افغانستان انتخاب شود، باید به شکایت های معقول جامعه بین المللی گوش بدهد.

خلیل زاد افزود، برای پیروزی درافغانستان باید با آغاز کار حکومت جدید درآن کشور یک تفاهم جدید میان جامعه بین المللی و حکومت افغانستان صورت گیرد وهم یک تیم فعال انتخاب شود که قادر به عملی کردن پلان های دولت افغانستان باشد.
داکتر خلیل زاد گفت:
"جامعه بین المللی درمقابل کرزی و افغانستان اشتباهات زیاد کرده است و کرزی هم به نوبه خود اشتباهات را درمقابل جامعه جهانی مرتکب گردیده است، ولی برای پیروزی درافغانستان آنها باید باهم همکاری کرده، این را بدانند که به یکدیگر نیاز دارند.

داکتر زلمی خلیل زاد می گوید برای موفقیت درافغانستان باید با آغاز کار حکومت جدید درآن کشور یک تفاهم جدید میان جامعه بین المللی و حکومت افغانستان صورت گیرد وهم یک تیم فعال و کارکن که توانایی عملی کردن پلان های دولت را داشته باشد ایجاد شود.

آقای خلیل زاد درصحبت با رادیو درمورد تقلب درانتخابات گفت:
اگر تقلب درانتخابات صورت گرفته باشد باید از راه قانونی با آن رفتار گردد و اگر حامد کرزی باردیگر به حیث رییس جمهور افغانستان انتخاب شود، باید به شکایت های معقول جامعه بین المللی از حکومت اش در مورد مبارزه با فساد و برقراری حاکمیت قانون دارد، گوش بدهد.
داکتر خلیل زاد افزود:
" اگر دنیا درقسمت پیروزی درافغانستان جدی است، به همکاری حکومت افغانستان ضرورت دارد. پس رسیدن به یک تفاهم جدید میان حکومت افغانستان و جامعه بین المللی ضروری است."

زلمی خلیل زاد می گوید:
"با انتخاب دوبارهء کرزی نگرانی های که دربخش مشروعیت حکومت آینده وجود دارد، باید کاهش یابد و سپس کرزی باید اقدامات را جهت ازبین بردن کلی این نگرانی ها اتخاذ کند، زیرا برای موفقیت درافغانستان نیاز به یک حکومت است که در آن هیچ سوال درقسمت مشروعیت رییس جمهور موجود نباشد. بناً مهم ترین قدم بعدی در افغانستان فیصله کمسیون سمع شکایات خواهد بود."

خلیل زاد گفت:
" جامعهء بین المللی درافغانستان و درمقابل رییس جمهورکرزی، اشتباهات زیاد را مرتکب شده است و باید از اشتباهات که درافغانستان صورت گرفته است آموخت. یکی از اشتباهات سیاسی که درافغانستان صورت گرفت محدود نگهداشتن اردوی افغانستان بود، اشتباه بزرگ دیگر این بود که توجهء لازم برای ازبین بردن پایگاه های تروریستان در پاکستان صورت نگرفت. هنوز هم این مساله یک مشکل بزرگ است که توجهء لازم به آن صورت نگرفته است."

به گفته زلمی خلیل زاد، کرزی هم در رابطه با امریکا اشتباهات کرده و بعضاً خواهش های معقول امریکا برای حل مشکلات مد نظر گرفته نشده است.

خلیل زاد افزود که امیدوار است بعد از فیصلهء نهایی کمسیوین انتخابات تفاهم جدید میان دولت افغانستان و جامعهء بین المللی صورت بگیرد و دلسردی موجود میان جانبین ازمیان برداشته شود.

به گفتهء خلیلزاد یک بحث جدی درامریکا و اروپا جریان دارد که آیا پروژهء افغانستان موفق خواهد شد . یانه؟ مقامات مسوول درافغانستان باید این حقیقت را درک کنند که افغانستان به یک حکومت قابل کار و قادر به حل مشکلات نیاز دارد، این مساله ضرورت اصلی برای ادامهء کمک ها و دوام علاقمندی جامعه بین المللی درامور افغانستان است.

مصاحبه از: زرغونه منگل خبرنگار رادیو آزادی
برای شنیدن مصاحبهء داکتر زلمی خلیل زاد بالای این متن کلیک کنید.
XS
SM
MD
LG