لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۹

عبدالرشید دوستم به کشور برگشت


جنرال عبدالرشید دوستم که در انتخابات 2004 رقیب سر سخت حامد کرزی بود، در آستانه برگزاری انتخابات که به روز پنجشنبه این هفته دایر می شود بعد از یک سفر 7 ماهه از ترکیه به افغانستان برگشته و با هواه خواهانش به حمایت از حامد کرزی رای می دهد.

در هفتهء که گذشت هوا خواهان حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان طی تظاهرات خواهان بازگشت جنرال دوستم به کشور شده، هوشدار داده بودند که در صورت عدم برگشت وی در انتخابات اشتراک نخواهند کرد.

مسعود احمد مسعود مسوول جوانان حزب جنبش ملی، روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، حالا که جنرال دوستم برگشته است، اعضای حزب و هواه خواهان جنبش در انتخابات اشتراک می کنند و به دستور جنرال دوستم به حامد کرزی رای خواهند داد.

آقای مسعود گفت:
" حوالی ساعت هشت شب گذشته طیاره حامل جنرال عبدالرشید دوستم در میدان هوایی بین المللی کابل نشست کرد و امروز مردم صفحات شمال به ویژه مردم ولایت جوزجان محفل بزرگ را برگزار کرده اند و آقای دوستم جهت حمایت از کاندیداتوری حامد کرزی بیانیهء را در این محفل ایراد می کند."

در هفته های که گذشت به تعویق افتادن برگشت جنرال دوستم منجر به شایعات در میان مردم شد که گویا ممانعت های از سوی دولت و جامعه جهانی در زمینهء گشت جنرال دوستم وجود دارد و وی دیگر بر نخواهد گشت.

اما دولت افغانستان اعلام کرد که هیچ نوع مانع در زمینه وجود ندارد.

سیامک هروی یکی از سخنگویان رییس جمهور کرزی امروز به رادیو آزادی گفت، جنرال دوستم از سفر برگشته و به وظیفه دولتی اش نیز ادامه خواهد داد.
آقای هروی در ادامه گفت:
" مسالهء که میان جنرال دوستم و اکبر بای به میان آمد، در اثر تلاش های متنفذین و بزرگان سمت شمال این منازعه پایان یافت و مشکل بین شان حل شد و به آشتی منجر شد. مساله حدوداً 10 ماه پیش پایان یافته و دوسیهء در زمینه وجود ندارد. از اینکه وی به کشور آمده تا در انتخابات اشتراک کند و دین ملی خود را ادا کند، ما از این اقدام آقای دوستم نهایت استقبال می کنیم."

شماری از مردم و کارشناسان به این باور بودند که بعد از پخش گزارش در روزنامه گاردین مبنی بر دست داشتن جنرال دوستم در قتل طالبان وی دیگر بر نخواهد گشت.

اما سخنگوی جنرال دوستم دست داشتن جنرال دوستم را در کشتار دسته جمعی طالبان رد کرده است.

از سوی دیگر سفارت ایالات متحده در کابل با انتشار اعلامیهء نگرانی خود را در مورد برگشت جنرال دوستم ابراز کرده و آن را در شرایط حساس انتخابات سوال بر انگیز خوانده است.
XS
SM
MD
LG