لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۷

سیما سمر: اگر جرایم پی گیری نشود، فرهنگ معافیت تقویت می شود


داکتر سیما سمر رییس کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
داکتر سیما سمر رییس کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

رییس کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان بخاطر آنچه عدم تطبیق عدالت در افغانستان می خواند ابراز نگرانی می کند.

داکتر سیما ثمر که در یک نشست زیر نام "کمپاین سراسری حمایت از عدالت در افغانستان" گفت، اگر به جرایم سنگین گذشته رسیده گی نشود، فرهنگ معافیت در افغانستان تقویت شده، دامنه بی عدالتی ها درین کشور گسترش خواهد یافت.

وی در بخش از صحبت هایش از ارگان های مسوول افغانستان نیز انتقاد کرد که به منظور رسیده گی به برخی قضایای جرمی درین کشور، از محکمه جرایم بین المللی کمک نخواسته است.
موصوف در ادامه افزود:
"محکمه جزایی بین المللی یک وسیلهء است که حد اقل در جرایم بزرگ ضد بشری، نسل کشی و یا جرایم جنگی از آن استفاده می شود. اما متاسفانه در افغانستان با وجود که جرایم خورد و بزرگ بعد از تاسیس ICC هم صورت گرفته، اما تا حال هیچ قضیه به ICC راجع نشده است."

اما مقامات حکومت افغانستان می گویند، طبق قانون باید قضایای جرمی در افغانستان بعد از سال 2003 میلادی به محکمه جرایم بین المللی یا ICC راجع شود.

محمد قاسم هاشمزی معین مسلکی وزارت عدلیه افغانستان می گوید، حکومت افغانستان در بخش تطبیق عدالت در کشور یک سلسله دست آورد های داشته است.
وی گفت:
"قضایای گذشته به ICC بر نمی گردد چون اکثر قضایا پیش از تاسیس ICC بوده است. در صورت که حکومت بخواهد، قضایای بعد از سال 2003 می تواند به ICC راجع شود. اگر حکومت نخواست، ICC خود مداخله می کند و قضایا را به خودش راجع می سازد."

به باور شمار آگاهان امور، افرادی وجود دارند که در جرایم جنایی سال های گذشته در افغانستان دست داشته اند، در حال حاضر نیز در برخی از پست های بلند دولتی این کشور وظیفه اجرا می کنند.

مقامات کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در حالی خواهان رسیده گی به قضایای جرمی سنگین در افغانستان می شوند که اخیراً رییس جمهور امریکا خواهان تحقیقات در مورد قتل حدود 2000 زندانی طالب در دشت لیلی شده است.

گفته می شود این طالبان از سوی افراد وابسته به جنرال دوستم کشته شده اند. اما آقای دوستم این گزارش ها را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG