لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۸

ستراتیژی مواد مخدر در افغانستان تغییر می کند


روزنامهء انترنشنل هرالد ترییون می نویسد، ایالات متحدهء امریکا ستراتیژی مواد مخدر در افغانستان را تغییر می دهد.

روزنامه به نقل از یک مقام بلند پایه امریکایی نوشته است که در ستراتیژی جدید امریکا، به جای محو مزارع کوکناز، تاکید بیشتر متوجهء قاچاقبران وجنگ سالاران مواد مخدر که با شورشیان در یک صف ویک ردیف قرار دارند خواهد شد.

میخاییل ویکر یک مقام بلند پایه وزارت دفاع امریکا بروز پنجشنبه به خبرنگاران گفت:
"جزییات تلاش های جدید برضد مواد مخدر هرچند تکمیل نشده، هنوز تحت کار است، اما در این تلاش های ضد مواد مخدر در افغانستان، تاکید وتوجه بیشتر روی جلوگیری ازمواد مخدر تا محوکردن واز بین بردن کشت کوکنار صورت می گیرد. به عبارت دیگر، در ستراتیژی جدید هدف بیشتر متوجه قاچاقبران مواد مخدر و پیوند های خواهد شد که زمینهء تمویل را برای شورشیان طالب میسرمی سازد."

آقای ویکر که در سال های 1980 میلادی یک ستراتیژیست عمدهء ادارهء استخبارات امریکا، برای مسلح ساختن نیروهای مقاومت ضد شوروی در افغانستان بود می گوید:
"در سال های آینده ابتکارات دیگر در ساحهء زراعت در افغانستان نیز صورت خواهد گرفت. یک راه حل کوتاه مدت این خواهد که برای دهاقین پول تادیه شود تا آنها از کشت تریاک دست بردارند."

اما یک مقام دیگر امریکایی که از گفتن نامش خود داری کرد، به روزنامهء انترنشنل هرالد تربیون گفته است، معلوم نیست این پروگرام برای ایالات متحده امریکا به چه قیمت تمام می شود.
به گفته او، تا زمان تهیه یک پروگرام دراز مدت زراعتی از سوی امریکا، این راه حل یک چارهء موقت خواهد بود.

وی می گوید:
"تهیهء پروگرام دراز مدت زراعتی سال های زیاد را دربر می گیرد که شامل سیستم جدید آبیاری، ایجاد راه های حمل ونقل، تنوع محصولات زراعتی و حمایت دولت در تمام سطوح می باشد."

روزنامه در ادامه مقاله می نویسد:
ریچارد هولبروک نمایندهء خاص ایالات متحدهء امریکا برای افغانستان وپاکستان در ماه گذشته در اجلاس هشت کشور بزرگ صنعتی جهان، راجع به تغییر ستراتیژی جدید صحبت کرده گفت، سیاست های غرب علیهء محو کشت کوکنار ناکام بوده است.

هولبروک گفت:
" در تلاش ها، بخاطر از بین بردن کشت کوکنار درافغانستان صد ها ملیون دالر به مصرف رسید، نتیجهء نداد، به طالبان صدمهء نرسید، ولی دهاقین را از کار کشید، مردم را بیگانه ساخت و آنها را در آغوش شورشیان طالب کشانید."

به نوشته روزنامه، انترنشنل هرالد تربیون،افغانستان بزرگترین تولیده کننده مواد مخدر جهان می باشد.
قاچاق موادمخدر، معادل نصف اقتصاد افغانستان تخمین شده، طالبان سالانه حدود 300 ملیون دالر ازدرک قاچاق مواد مخدر بدست می آورند.
XS
SM
MD
LG