لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۹

چه کس و چه نیرو، اطلاعات در مورد جنایات جنگی را پنهان نگهداشته است!؟


عبدالرشید دوستم که در سال 2001 میلادی با مقامات امریکایی همکاری نزدیک داشت
عبدالرشید دوستم که در سال 2001 میلادی با مقامات امریکایی همکاری نزدیک داشت
سام ظریفی آمر بخش آسیا پاسفیک سازمان عفوبین المللی می گوید، کشتار دسته جمعی سال 2001 میلادی در دشت لیلی و عکس العمل جنرال دوستم درین باره، ضرورت تحقیقات عاجل موضوع را یکبار دیگر بر ملا می سازد.

وی می گوید، از جانب دیگر، تحقیق در مورد اینکه چه کس وچه نیرو معلومات راجع به جنایات جنگ را عمداً پنهان نگهداشته است، نیزایجاب می کند تا موضوع هرچه زودتر ودقیق تر تحقیق وبررسی شود.

به باوری ظریفی، حقوق بشر در جریان سه دهه گذشته در افغانستان زیر پا شده واکنون که افغانستان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری وشوراهای ولایتی قراردارد، آشکار شدن حقایق، یک امر نهایت مهم بوده و با انجام شدن این کار در عمل، به افغان ها نشان داده خواهد شد که آیا دراین کشور به حاکمیت قانون احترام صورت می گیرد یا خیر؟

سام ظریفی آمر بخش آسیا پاسفیک سازمان عفوبین المللی می گوید:
" جنرال دوستم بنابر دلایل مختلف آرزوندارد تا در باره وقایع ماه نوامبر سال 2001 میلادی تحقیقات صورت بگیرد. اول اینکه نظامیان امریکایی و اتحاد شمال همین حالا این اتهامات را رد می کنند و دوم اینکه اگر تحقیقات دقیق صورت بگیرد و در جریان تحقیق نیز روشن شود که عمداً اسناد و مدارک جرم پنهان نگداشته شده، درآنصورت موضوع تخطی از قوانین بین المللی نیز مطرح می گردد."

آمر بخش آسیا پاسفیک سازمان عفوبین المللی سام ظریفی می گوید:
"همان گونه که دوستم ادعا می کند، اگر حکومت افغانستان و امریکا در مورد کشتار جمعی طالبان تحقیقات انجام داده باشند، موضوع باید به آگاهی مردم رسانیده می شد."

ظریفی می گوید:
"حقایق موجود است ونشان می دهد که یک تعداد زیاد زندانیان در ماه نوامبر سال 2001 میلادی که در اسارت قوای دوستم قرار داشتند کشته شدند و اجساد آنها در دشت لیلی در زیر خاک دفن گردیدند."

اما جنرال دوستم این موضوع را رد کرده و ادعا می کند ، نا ممکن است با محبوسین طالبان وشبکهء القاعده رویه نادرست صورت گرفته باشد.

گروپ های حقوق بشرمی گویند، تحقیقات ومعاینات در مورد دشت لیلی نشان می دهد که یک تعداد زیاد افراد طالبان، بصورت دسته جمعی بقتل رسیده، بعد اجساد آنها درزیرخاک دفن شده است.

سام ظریفی آمر بخش آسیا پاسفیک سازمان عفوبین المللی می گوید، در ماه فبروری سال 2002 میلادی و زمانیکه او در شمال افغانستان در بارهٌ حقوق بشر تحقیق می کرد، یک تعداد شاهدان عینی برایش گفته اند که، لاری ها یکتعداد زیاد اجساد کشته شدگان را بدشت لیلی انتقال و بعد این اجساد زیر خاک مدفون گردیدند.

شاهدان عینی همچنان گفته اند که یک تعداد زیاد افراد توسط کانتینرها بدون داشتن آب وغذا انتقال داده شدند که در بسیار موارد آنها در داخل کانتینر ها مورد هدف قرار می گرفتند.

بگفته آقای ظریفی:
"این هم روشن است که در سال 2001 میلادی دوستم با مقامات امریکایی همکاری نزدیک داشت. اما در تحقیقات ابتدایی مشخص نشده است که این مامورین و مقامات امریکایی به چه کس وبه کدام اداره مربوط بودند. اما بعداً در نتیجه تحقیق وتلاش های ژورنالیست ها معلوم شد که آنها مربوط به قوای خاص واداره استخبارات امریکا سی-آی-ای بوده اند."

سام ظریفی در جواب رد کشتار جمعی از سوی جنرال دوستم می گوید، در ما جون سال 2002 میلادی نیروهای دوستم، مردم محل وهیچکس را به دشت لیلی اجازه نمی دادند. ممکن این حالت تا اکنون نیز ادامه داشته باشد.

بگفته ظریفی ، او در سال 2002 و2005 میلادی از حکومت افغانستان، از دفتر ملل متحد در کابل واز مقامات امریکایی بصورت مکرر تقاضا کرد، تا آنها در بارهء دشت لیلی و سایر تخطی های حقوق بشر در افغانستان تحقیق وبر رسی کنند، مگر هربار بوی گفته شد که، برای اینگونه تحقیقات، هنوز فضای مساعد سیاسی موجود نیست واطمینان برای امنیت نیز وجود ندارد.

بگفته ظریفی از موضوع چنان بر می آید که دفتر ملل متحد در اصول موافق بود تا در زمینه تحقیق صورت بگیرد اما بعلت دلایل امنیتی این کار عملی شده نتوانست.

ظریفی میگوید:
" حالا که بارک اوباما در بارهء کشتار جمعی در سمت شمال امر تحقیق را صادر کرده، ممکن است وضع بهتر شده و کار تحقیق را آسان بسازد."

بگفته ظریفی ، جنرال دوستم درست می گوید که، فعلاً وقت مناسب برای تحقیقات وجود ندارد و آنهم بخاطر اینکه اقای کرزی، دوستم را یک بار دیگر بحیث درستیز وال قوای مسلح مقرر کرد.
کرزی مارشال فهیم را که او نیز به تخطی ها از حقوق بشر متهم می باشد بحیث معاون اول خود بر گزیده است.

بعقیدهء آقای ظریفی ، امر اجرای تحقیقات از سوی بارک اوباما در بارهء کشتار دسته جمعی سال 2001 میلادی درافغانستان، نشان دهندهء علاقمندی اوباما به انتقال عدالت اجتماعی می باشد.
XS
SM
MD
LG