لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۶

مير حسين موسوی اين هفته در نماز جمعه حضور می يابد


دراعلاميهء که در ويب سايت انترنيت ميرحسين موسوی به نشر رسيده آمده است که وی اين هفته در جمع نمازگذاران روز جمعه حضور می يابد.

مير حسين موسوی رهبر مخالف حکومت ايران، برای اولين بار بعد از يک ماه ازانتخابات جنجال برانگيز آن کشور در جمع مردم ظاهر می شود.

اين اعلاميه مير حسين موسوی نا وقت روز چهارشنبه گزارش های رسانه ها را مبنی بر اشتراک اش در نماز جمعه تاييد کرد. وی در مراسم نماز گزازی در پوهنتون تهران حضور خواهد يافت که امامت آنرا رييس جمهور سابق ايران اکبر هاشمی رفسنجانی به عهده خواهد داشت.

موسوی که مخالف اصلی محمود احمدی نژاد در انتخابات ماه گذشته ايران بود می گويد در شمارش آرای انتخابات تقلب صورت گرفته است.اما مقامات ايران اين اتهام را رد کردند.

نتايج رسمی انتخابات اعتراضات مردم را بر انگيخت و چند ين روز متواتر جاده های تهران و برخی شهر های ديگر اين کشور شاهد تظاهرات هزاران نفر بودند. اين موضوع درز عميق را ميان رهبران جمهوری اسلامی ايران به وجود آورد.

آژانس خبری رويترز گزارش در این مورد می نویسد:
مير حسين موسوی گفته است:
" آنجايي که من مکلفيت خود می دانم تا به دعوت آن طرفداران و طرفدارانم که در راه حفاظت قانون و با استفاده ازحقوق خويش راهء يک زنده گی آزاد و شرافتمندانه را در پيش گرفته اند پاسخ دهم. من هم در جمع آنها در مراسم نماز جمعه حضور خواهم يافت."

موسوی در ويب سايت اش می نويسد که او اين اعلاميه را به پاسخ دعوت مردم برای اشتراک در نماز جمعه در تهران به نشر رسانده است .

گزارش مراسم نماز روز جمعه از طريق راديو بطور مستقیم نشر می شود.

روزنامه اعتماد روز سه شنبه خبرداد که موسوی و طرفدارعمده او سيد محمد خاتمی، سابق رييس جمهور ايران در مراسم نماز گزاری اين هفته در تهران اشتراک می کنند که بطور مستقیم از طريق راديو و تلويزيون نشر می شود.

آيت اله علی خامنه یی رهبر پر قدرت مذهبی ايران، يک هفته بعد از انتخابات از پيروزی محمود احمدی نژاد حمايت کرد، اما موسوی که در سال 1980 پست صدرات ايران را به عهده داشت، حکومت آينده ايران را غير قانونی اعلان کرد.
وی همچنان از مقامات ایران خواست تا صدها تن را که در تظاهرات بعد از انتخابات بازداشت کرده اند، رها کنند.
امامت نماز جمعه اين هفته را هاشمی رفسنجانی به عهده خواهد داشت. او دو ماه بعد از غيابت موظف به رهبری مراسم نماز روز جمعه شده است. دخترش نيز در تظاهرات بعد از انتخابات زندانی شده بود، که پس از مدت کوتاه رها شد.

رسانه های دولتی از کشته شدن 20 تن در اين تظاهرات در برخورد با پوليس و مليشيه های بسيج خبر دادند.
اما فعالان و سازماندهنده گان اين تظاهرات می گويند تعداد بيشتر مردم در اين تظاهرات کشته شده اند.

عدهء از مقامات و ميرحسين موسوی يکديگر شان را به خونريزی مردم متهم می کنند. اما تندروان خواهان محاکمه موسوی شده اند.

حکومت ايران ايالات متحده امريکا و بريتانيا را به مداخله در امور داخلی ايران متهم می کند . اتهام که هر دو واشنگتن و لندن آنرا رد می کنند.
XS
SM
MD
LG