لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۷

انعکاس و استقبال از بیانیه تازه رییس جمهور امریکا در افغانستان


بیانیه رییس جمهور ایالات متحده امریکا درمورد روابط جهان اسلام با امریکا و غرب به طور گسترده یی از طریق شبکه های نشراتی تلویزیون و رادیو در کابل پخش شد،


بیانیه رییس جمهور ایالات متحده امریکا درمورد روابط جهان اسلام با امریکا و غرب به طور گسترده یی از طریق شبکه های نشراتی تلویزیون و رادیو در کابل پخش شد، گزارش های زیادی از ولایات نیز وجود دارد که مردم با علاقمندی این بیانیه را دنبال کرده و نکات اساسی آن را نیز مورد بحث های انتقادی و خوش بینانه قرار داده اند.

همزمان با پخش مستقیم بیانیه رییس جمهور ایالات متحده از پایتخت مصر، بعد از چاشت روز پنجشنبه در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت درکابل تعدادی از شخصیت های فرهنگی و علمی افغان دعوت شده بودند که درمورد این بیانیه ابراز نظر بکنند.

اشتراک کننده گان این بحث فضل الله معنوی یکی از اعضای اسبق رهبری ستره محکمه افغانستان، حبیب الله رفیع نویسنده و تحلیل گر افغان، نصرالله ستانکزی یکی از استادان پوهنتون کابل و داوود مرادیان رییس مرکز مطالعات استراتیژیک وزارت خارجه افغانستان بودند.

آنان درمورد جنبه های مختلف بیانیه رییس جمهور ایالات متحده نظرات گوناگونی را ابراز کردند، اما توافق کلی و یا بهتر بگوییم نظرات کلی این بود که این بیانیه می تواند تا حد زیادی به تقویت روابط و تا جای به احیای روابط امریکا و جهان غرب با کشورهای اسلامی کمک کند.

اما یکی از انتقادات که در این بحث مطرح گردید، یاد آوری زیاد از موضوع روابط امریکا با اسراییل بود، که به قول اشتراک کننده گان بحث، ممکن چندان خوشایند برای مسلمانان نباشد، درعین حال اشتراک کننده ها از بخش اظهارات رییس جمهور اوباما که درمورد جلوگیری از افزایش خشونت ها با توجه به آیات قرآنی بود، استقبال کردند و خواهان ایجاد روابط بهتر جهان غرب با کشور های اسلامی شدند تا این روابط بتواند گره مشکلات موجود کنونی را، باز کند.

در بیرون از محدوده یی این بحث، مردم هم در مناطق مختلف شهرکابل بیانیه رییس جمهور اوباما را به دقت گوش کرده اند.

احسان الله محصل سال چهارم پوهنحی شرعیات پوهنتون کابل که بیانیه را به دقت گوش داده بود، به رادیو آزادی گفت : " محتوای اساسی بیانیه اوباما یک تلاش بود به هدف پرکردن خلا های که از زمان حکومت جورج دبلیو بوش میان ایالات متحده و جهان اسلام به وجود آمده است، امالازم است تا جنبه های اساسی این بیانیه در عمل پیاده شود. "

محمد نعیم دولت زی یکی از وکلای مدافع افغان نیز که بیانیه را شنیده بود، از آن استفبال کرد و به رادیو آزادی گفت که انتظار عملی شدن این همه مسایل را دارد.
وی در ادامه گفت : " برای ایراد این بیانیه رییس جمهور اوباما محل جالب و تاریخی، پوهنتون الازهر مصر را انتخاب کرده بود که جالب بود. اما نیاز بود که رییس جمهور ایالات متحده به عوامل اساسی خشونت ها و فعالیت تروریستان بیشتر اشاره می کرد. "

انتظارمی رود در روز های آینده بیانیه رییس جمهور ایالات متحده درمورد روابط امریکا و جهان اسلام به طور وسیع تر در مطبوعات و رسانه های افغانستان با تحلیل های گوناگون دنبال شود.
فیض الله محتاج مدیر مسوول روزنامه دولتی پر تیراژ انیس به رادیو آزادی گفت که این بیانیه برای آن ها جالب است، " حتما برای خواننده گان ما نیز این بیانیه جالب خواهد بود، اما چون به روز جمعه نشرات نیست، بناءً در روز شنبه ترجمه این بیانیه را منتشر خواهیم کرد."

محمد حسین یاسا، مدیر مسوول روزنامه غیر دولتی و شناخته شده " افغانستان" نیز با استقبال از بیانیه اوباما گفت که آنان جریانات سفر بارک اوباما را به شرق میانه دنبال می کنند.
وی در ادامه افزود : " روز شنبه انشاالله سرخط اساسی روزنامه افغانستان را همین مساله احتوا خواهد کرد، البته که در روزنامه انگلیسی زبان اوت لوک افغانستان نیز که از همین موسسه نشر می شود، بیانیه اوباما انعکاس داده خواهد شد."


این دومین باری است که بیانیه های رییس جمهور اوباما درمطبوعات افغانستان به طورگسترده یی منعکس می شوند، به تاریخ 20 جنوری امسال که مراسم تحلیف اوباما در واشنگتن برگزار شده بود نیز مطبوعات افغانستان مراسم را انعکاس داده و بیاینه بارک اوباما را با ترجمهء دری و پشتو به نشر رسانده بودند.
XS
SM
MD
LG