لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۸

در برخی چهار راهی های شهر کابل چراغ های ترافیک نصب شد


نصب چراغ های اشاره ترافیک در برخی از چهار راهی های شهر کابل مورد استقبال گرم تعدادی زیادی از راننده گان وسایط نقلیه در این شهر قرار گرفته است.

نصب چراغ های اشارهء ترافیک در برخی از چهار راهی های شهر کابل مورد استقبال گرم تعداد زیادی از راننده گان وسایط نقلیه در این شهر قرار گرفته است.

اینکه اقدم تازه حکومت چقدر موثر خواهد بود از ذبیح الله یکی از راننده گان تکسی در کابل پرسیدیم وی در پاسخ گفت:
" اگر متوجه اشاره های ترافیکی باشیم حادثه رخ نمی دهد. باید در هر چهار راهی شهر کابل اشاره های ترافیکی نصب گردد تا از حادثات ترافیکی جلوگیری بعمل آید."
در همین حال عده زیادی از راننده گان وسایط نقلیه در کابل شکایت دارند که تعدادی از راننده گان هنگام عبور از چهار راهی ها، چراغ های اشاره ترافیک را نادیده گرفته و بدون توجه به چراغ سرخ از چهار راهی ها عبور می کنند.

محمد داود یکتن دیگر از راننده گان شهر چنین می گوید:
" توسط همین موتری که دارم کار می نمایم. با فعال شدن برق اشاره های ترافیکی نیز در بعضی از چهاراهی ها فعال گردیده است. با فعال شدن این اشاره ها تقریباً از80 فیصد حادثات ترافیکی جلوگیری می گردد، بشرط اینکه تمام راننده گان قوانین ترافیک را مراعات و طبق رهنمایی چراغ ها عمل کنند. من در جریان روز شاهد هستم که تمام تخلفات از طرف اشخاص صورت می گیرد که در دولت کار می کنند و موتر های دولتی را در اختیار دارند."

جنرال نورالدین همدرد رییس عمومی ترافیک افغانستان نیز می پذیرد که چنین مشکلات وجود دارد، اما به گفته وی مسوول این بی نظمی ها صرف برخی از راننده گان وسایط نقلیه هستند.
وی می گوید:
" من موضوع را اینطور نمی گویم که ارگانهای عالیرتبه دولت مسوول می باشند، بلکه میخواهم بگویم که مسوول راننده است. در افغانستان زمانی که یک رجال برجستهء دولت سوار بر یک موتر باشد، راننده با استفاده از موقف وی دست به بی نظمی ترافیک شهر میزند."

ثمر گل روحانی یکی از مسوولین مرکز آموزش راننده گی مموزی با اشاره به این مشکلات، بر مجازات متخلفین قوانین ترافیک تاکید می کند.
" راننده گان که قوانین ترافیک را مراعات نمی کنند، مسوولین ترافیک باید آنها را متوقف ساخته، حتی وسایط شان را قید کند. اگر چنین کاری با پنج نفر صورت بگیرد، دیگر اشخاص خودشان قوانین ترافیک را رعایت خواهند کرد."

رییس عمومی ترافیک افغانستان در پاسخ به این درخواست آقای روحانی می گوید که آنان همواره تلاش کرده اند با متخلفین به هر سطح که بوده اند از برخورد قانونی صورت گیرد .

اما جنرال همدرد نیز تایید می کند که تا اکنون فرهنگ استفاده از وسایط نقلیه در کشور نهادینه نشده است.
وی در این مورد می گوید:
"بعضی از اشخاص که فامیل های شان نیز در موتر با آنها می باشد در بعضی از شاهراه ها از پسر خود می خواهند که راننده گی کند، در حالیکه پسر مذکور نه لیسانس راننده گی دارد و نه راننده گی را بصورت درست بلد است. در چنین حالت هم حیات خود شخص و هم حیات فامیل خویش را به خطر می اندازد. فعلاً ما به سطح وکلاء، رجال برجسته دولت و موسسات خارجی موتر های شان را که نمبر پلیت ندارند توقف و قید کرده ایم."

گفته می شود سرک های شهر کابل فقط گنجایش 50 هزار واسطه نقلیه را دارد.

اما به اساس معلومات مقامات ریاست ترافیک در حال حاضر اضافه از 600 هزار واسطهء نقلیه در این شهر تردد می کنند.

مسوولان ریاست ترافیک می گویند آنان به منظور تنظیم امور ترافیک در کابل تا اکنون در بیش از ده چهار راهی این شهر چراغ های اشاره ترافیکی را نصب کرده اند.
به گفته این مسوولان قرار است در سایر محلات این شهر و برخی دیگری از ولایات کشور نیز برنامه نصب چراغ های اشاره ترافیک تطبیق گردد.
این اقدام در حالی صورت می گیرد که به اثر جنگ های داخلی چهار راهی های کابل و سایر مناطق برای چندین سال فاقد چراغ های اشاره ترافیک بوده است.
XS
SM
MD
LG