لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۳

صرف ده فیصد زمین در افغانستان قابل زراعت می باشد


با رشد زراعت در افغانستان می توان فقر را ریشه کن ساخت
با رشد زراعت در افغانستان می توان فقر را ریشه کن ساخت
با آن که زندگی اکثریت مردم افغانستان متکی به سکتور زراعت است،اما صرف ده فیصد زمین در افغانستان قابل زراعت می باشد. این مطلب در یک راپور بانک جهانی تذکر یافته است.

در گزارش بانک جهانی همچنان آمده است:
هرگاه برای یک دههء دیگر، زراعت در افغانستان سالانه حد اقل پنج فیصد رشد کند، می توان فقر را در دهات افغانستان مهار ساخته، مواد غذایی مورد ضروت را تامین نمود.

بهرصورت، ساختار اساسی آبیاری در افغانستان به علت 30 سال جنگ وتحولات سیاسی کاملا صدمه دیده، نظر به تخمین بانک جهانی ، فقط برای یک سوم زمین های زراعتی قبل از جنگ، آب می رسد یا هم آنها آبیاری می شوند.
این امر توام با خشک سالی های متواترسبب شده تا تولیدات زراعتی در سطح پایین قرارداشته باشد.
در راپور بانک جهانی نیز گفته شده، حتی سیستم آبیاری فعال در افغانستان بی اندازه ناقص است و فعلا با ظرفیت 25 فیصد کار میکند، در حالیکه نورم یا معیار بین 40 تا 60 فیصد می باشد.
با در نظرداشت نقش واهمیت آبیاری وآب در بلند بردن عایدات مردم، بانک جهانی اخیراً حکومت افغانستان را در جهت احیا وبازسازی سیستم آبیاری کمک می کند. چنانچه از سال 2003 میلادی باینطرف، بانک جهانی پروژه احیای عاجل آبیاری را با سرمایه چهل ملیون دالر امریکایی در بسترهفت در یای عمده، در افغانستان آغاز کرده است.
علاوتا بانک جهانی سه کمک بلاعوض دیگر که مقدارمجموعی پول آن هشتاد وشش ونیم ملیون دالرمی شود برای ادامه این پروژه، در کابل، جلال آباد، قندهار، هرات، قندز ومزارشریف مساعدت کرده است.
در چارچوب این پروژه، مردم محل نیز درکار احیا وبازسازی سیستم آبیاری بصورت فعال سهم گرفته اند.

احمد شاه مدیر آبیاری حوزه هرات گفته است، زمانیکه کار احیا وبازسازی تکمیل گردید، دهاقین ومیرآب ها در نقاط مختلف افغانستان برای بهره برداری، اداره وتوزیع سیستم آب تربیه خواهند شد.

بانک جهانی میگوید، با وصف آزمون ها وبطور خاص نبودن امنیت وپایین بودن ظرفیت دولت افغانستان، بیش از 600000 خانواده در 34 ولایت افغانستان از بازسازی سیستم آبیاری استفاده کرده و نفع برده اند.
علاوتا، راه اندازی این پروژه، سهم قابل ملاحظه ای رادرایجاد وتوسعه ظرفیت وزارت آب وبرق داشته است.

احمد شاه مدیرآبیاری حوزه هرات میگوید:
" مردم در کار بازسازی واحیای سیستم آبیاری داوطالبانه کار کرده وعلاقه مندی نشان داده اند. ما توانسته ایم تا سهم گیری فعال مردم را درامر تشخیص، ترتیب وتطبیق پروژه احیای سیستم آبیاری جلب کنیم."
XS
SM
MD
LG