لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

«مرگ اسامه بن لادن در پاکستان، به اعتبار این کشور صدمه رسانده است»


مردی که جهان حدود یک دهه در پی او بود، جستجوی اش به پایان رسید.

یک تیمی از قوای امریکایی اسامه بن لادن را در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان نه، بلکه در ایبت آباد یک شهر عمده پاکستان در شصت کیلومتری اسلام آباد پایتخت پاکستان کشتند. در حویلی که اسامه بن لادن در آن زندگی می کرد بدون آگاهی قبلی اسلام آباد بر آن عملیات صورت گرفت.

این مساله در کنار سایر پرسش ها این را نیز می افزایید که آیا غرب در مبارزه علیه تروریزم بر متحد خود یعنی پاکستان باور دارد؟

فرزانه شیخ یک کارشناس پاکستانی در مرکز تحقیقاتی چتهام هاوس لندن گزارش های را که واشنگتن پاکستان را در مورد این عملیات مطلع نساخته بود، مهم می داند.

وی اتهامات را یاد آور می شود که هیلاری کلنتن وزیر خارجه ایالات متحده در ماه جولای گذشته بالای مقامات پاکستانی وارد کرده گفته بود که آنها از ارایه اطلاعات در مورد محل بودباش بن لادن خود داری می کنند.

خانم شیخ می گوید: این مساله یک منبع بزرگ بی اعتمادی میان این دو متحد بوده است.
وی گفت:
«تقریباً جای سوال نیست که این امر شک و گمان ها را عمیق تر می سازد و هراس مردم را در مورد شریک بودن پاکستان در جرم تایید می کند، به خصوص شراکت جرم اردو و ادارات استخبارات این کشور را در محافظت از بن لادن.»

پاکستان رسماً از مرگ اسامه بن لادن استقبال کرده است، اما یک افسر ارشد سابق این کشور برید جنرال سعد محمد به شعبه مشعل رادیو آزادی گفت: این واقعه در آینده اعتماد غرب بر پاکستان را کاهش می دهد.
وی افزود:
« اگر پاکستان در این مورد اطلاع هم نداشت، این بسیار بد بود که این نوع یک شخص در داخل پاکستان موجود است. این سوال های را در مورد توانایی ادارات استخباراتی پاکستان به میان می آورد. چگونه آنها در باره کسی نمی دانند که در این منطقه شهری در نزدیک فرقهء نظامی زندگی می کند.»
سران ملکی و نظامی پاکستان از حدود یک دهه به این سو احتمال حضور بن لادن را شدیداً رد می کردند و مرگ او در خاک پاکستان اعتبار این کشور را در منطقه آسیب رسانده است. سران افغانستان و هند هر دو به کشتن بن لادن در خاک پاکستان به عنوان ثبوت به نگرانی های شان از بابت پناه گاه های تروریستان در خاک پاکستان اشاره کرده اند.

احمد رشید نویسنده و ژورنالیست پاکستانی می گوید: کشتن بن لادن عکس العمل های فوری برای پاکستان، افغانستان و هند در قبال خواهد داشت.

وی می گوید: القاعده و تندروان متحد آن احتمالاً قوای افغان، پاکستانی و بین المللی را در این کشورهای همسایه هدف قرار دهند، در حالیکه گروه های مرتبط با القاعده مانند لشکر طیبه که مرکز آن در پاکستان است شاید حملاتی را در هند انجام دهد تا توجه را از صحنهء اصلی در افغانستان و پاکستان به خود جلب کند.
وی می گوید:
« من از افزایش خشونت ها در این منطقه بسیار زیاد بیم دارم و بدون شک می تواند حملات انتحاری را در جاهای دیگر در اروپا و ایالات متحده به دنبال داشته باشد. حملات انتقام جویانه صورت خواهد گرفت.»

اما برخی دیگر از کارشناسان سیاسی به این باور اند که ممکن القاعده به حملات خود ادامه بدهد، اما مرگ بن لادن شبکه القاعده را متاثر ساخته و فعالیت های آن را تضعیف خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG