لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

«غزنی به عنوان مرکز فرهنگ و تمدن جهان اسلام تا 2013 آماده می شود»


شهر غزنی
شهر غزنی
همکاری های کافی با مقام های افغان صورت می گیرد تا غزنی را به عنوان مرکز فرهنگ و تمدن جهان اسلام در سال 2013 آماده کنند.

این تعهد از جانب وزرا و نماینده های وزارت های فرهنگ کشور های عضو سازمان ایکو یا سازمان همکاری های اقتصادی در یک نشست در کابل صورت گرفت.

داکتر سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان در پایان نشست دو روزهء اعضای موسسهء فرهنگی ایکو آرزو کرد که اعضای این سازمان به تعهدات شان با افغانستان عمل کنند.
وی افزود:
«در مساله احیای ولایت غزنی از آنها تقاضا کردیم تا همکاری های خود را آغاز کنند.»

در پنجمین نشست وزرای فرهنگ کشور های عضو ایکو به شمول وزیران اطلاعات و فرهنگ افغانستان، ایران و تاجکستان، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ پاکستان و نماینده های کشور های عضو این سازمان هم حضور داشتند.

در قطعنامهء که به روز دوشنبه در این نشست منتشر شد، روی همکاری های مشترک در بخش احیای میراث های فرهنگی منطقه به خصوص افغانستان تاکید شده است.

در بخشی از این نشست، میرزا شاهرخ اسراری وزیر اطلاعات و فرهنگ تاجکستان نیز حمایت اش را از گسترش روابط فرهنگی میان کشور های عضو ایکو اعلام کرد، وی افزود:
«سفر ها و دید و بازدید ها ثابت نمودند که ظرفیت های خیلی موجود اند که در فعالیت های بعدی خویش از این ها استفاده نماییم.»

وزرا و نماینده گان فرهنگی کشور های عضو ایکو در حالی وعدهء هر نوع همکاری را در جهت آماده ساختن غزنی به عنوان مرکز فرهنگ و تمدن جهان اسلام در سال 2013 ابراز کرده اند، که از ماه ها به این سو میلیون ها دالر بخاطر اجرای پروژه های بازسازی و احیای ساحات تاریخی غزنی اختصاص داده شده است.

دو سال پیش مقام های کشور های اسلامی طی یک نشست در لیبیا فیصله کردند که لقب مرکز فرهنگ و تمدن جهان اسلام در سال 2013 به غزنی داده شود.

شهر غزنی که در 135 کیلومتری جنوب غرب کابل واقع است، از جملهء شهر های باستانی افغانستان به حساب می آید.

مقام های افغان گفته اند، تا فرا رسیدن سال 2013 چهرهء غزنی را تغییر خواهند داد. اما برخی از کارشناس ها با توجه به مشکلات امنیتی و اقتصادی در افغانستان، نسبت به این وعده های مقام های افغان خوشبین نیستند.
XS
SM
MD
LG