لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۵

توماس اديسن با 2500 اختراع 164 ساله شد


توماس اديسن
توماس اديسن
توماس اديسن حدود بیش از یک و نیم قرن قبل از امروز به تاریخ 11 فبروری در سال 1847 در شهر ميلان ، Ohio متولد شد.

وی در كودکی نتوانست مانند اطفال ديگر در مکتب درس بخواند و موفق باشد.
مادرش تصميم گرفت توماس اديسن را در خانه آموزش دهد، كتاب های زیاد به او داد تا مطالعه كند . تام پسر كنجكاو بود و هميشه علاقه داشت كه بفهمد، اشیا و وسایل اطرافش چگونه عمل می كنند.

دوران نوجوانی توماس اديسن با کارهایی چون فروختن شیرینی و ساندویچ در استیشن های ریل یا هم سبزی فروشی گذشت. او که برای فروش اجناسش مرتب با ریل میان پورت هرون و دیترویت در رفت و آمد بود، توانست از شرکت راه‌آهن نماینده گی توزیع یک روزنامهٔ دیترویت را بدست آورد.
بعد با پس‌انداز اندک توانست یک ماشین چاپ کهنه را خریداری کند.
ادیسن ماشین چاپش را در یک واگن بارکشی نصب کرد و در سن پانزده سالگی نخستین شمارهٔ روزنامه خود را به نام «ویکلی هرالد» منتشر ساخت.

ولی دلش برای ساختن و تجربهء ناشناخته ها همیشه می تپید. در جوانی تام آزمايشگاهی خودش را درست كرد، جايی كه خود می توانست ايده ها و نظرياتش را آزمايش كند. توماس ادیسون بیست و یک سال داشت که اولین اختراعش را که یک دستگاه برقی شمارش آرا بود به بازارعرضه کرد، اما آن دستگاه فروخته نشد. این مساله ادیسن جوان را نا امید نساخت.

با آن که الکتریسته با برق به عنوان نتیجهء عکس العمل کیمیاوی توسط الساندرو ولتا در سال 1800م شناخته شده بود، اما تولید برق به آن طریقه قیمت بود. مایكل فارادی در سال 1831م، دستگاهی را اختراع کرد که از حرکت چرخشی برق تولید می کرد.
در آن زمان مردم از چراغ های نفتی وگازی براي روشن كردن خانه هايشان استفاده می كردند، اديسن مي دانست كه استفاده از برق ساده تر و ارزان تر خواهد بود، ولی مشكل اين جا بود كه كسی نمی دانست چگونه بايد اين كار را انجام داد؟

بالاخره ادیسن توانست این کار را انجام دهد. چراغ یا گروپ برق که معروفترين اختراعش می باشد، را ساخت.

بعد در سال 1882 در نيويورك ،اديسن اولين نيروگاه برق را ايجاد كرد كه برای 85 مشتری برق می فروخت و توانايی روشن كردن 5000 گروپ را داشت .
اديسن همچنين کمره متحرک، گرمافون و صد ها وسیله دیگر را اختراع كرد. وی در طول حیات علمی اش توانست حدود 2500 امتیاز اختراع را در آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان به نام خود ثبت کند که یک رقم حیرت‌انگیز و باورنکردنی به نظر می‌رسد.
ادیسن می گفت اختراع " نتیجهء يك درصد الهام و 99 درصد پشتكار و جديت است. "
گرچه بیشتر اختراعات ادیسن حاصل تکمیل ایده‌های دیگران و کار دسته‌ جمعی گروه بزرگ از تکنشین‌ها و کارمندانی بود که تحت نظارت او به تحقیق و آزمایش می‌پرداختند، بوده است. طور مثال:
لویس لاتیمر معاون افریقایی- آمریکایی ادیسن در پروژهٔ چراغ الکتریکی نقش مهم داشت، اگر امروز از کسانی مانند او کمتر یاد می شود، به این دلیل است که ادیسن غالباً همکاران خود را در افتخار و اعتبار اختراعاتش سهیم نمی‌کرد.
ادیسن حتی از اختراعات دیگران به نفع و نام خود استفاده کرده است. در حقیقت این هاینریش گوبل بود که در سال 1854م نخستین گروپ برق را اختراع کرد که حدود چهارصد ساعت نور می‌داد، اما چون آن را به نام خود به ثبت نرسانیده بود. ادیسن آن را انکشاف داده، به نام خودش ثبت و از امتیازات آن استفاده کرد.
با این همه شکی نیست که بدون قدرت سازماندهی، خصوصاً همت بلند ادیسن دست یافتن به این همه موفقیت و اختراعات نا ممکن بود.
پس هنگامی چراغی در تاریکی افروخته می شود، به تماشا فيلم رفته، يا تلويزيون می بینید، باید از ايده ها، كارهای سخت، پر مشقت و پشتکار ادیسن تشكر كنيد. چه بسياری از وسایل و دستگاه های برقی كه امروز در خانه و اطراف ما ديده می شوند، از ايده ها و نظريات اديسن نشات کرده اند.
XS
SM
MD
LG