لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۰

«در زمینهء گرفتاری و تحقیق اختطاف گران اقدامات جدی صورت نمی گیرد»


هاشم مایار معاون موسسهء اکبر در کابل
هاشم مایار معاون موسسهء اکبر در کابل
پس از آن که گزارش های در خصوص افزایش میزان اختطاف کارمندان برخی از موسسات غیر حکومتی در هفتهء جاری در ولایات مختلف افغانستان پخش شد، برخی از مسوولان این موسسات نهاد های امنیتی را متهم می کنند که این نهاد ها افراد رباینده را مورد تعقیب قرار نمی دهند.

مسوولان ادارهء موسسهء اکبر یا هماهنگ کننده فعالیت سازمان های غیر دولتی می گویند که نهاد های امنیتی در گرفتاری و تحقیق از افرادی که دست به اختطاف می زنند، اقدام جدی نمی کنند.

هاشم مایار معاون موسسهء اکبر به روز پنجشنبه به رادیو آزادی در این مورد چنین گفت:
« کسانی که این نوع کار ها را انجام می دهند، تعقیب نمی شوند و بر علیه آنها اقدام جدی صورت نمی گیرد. مثلاً یک موسسه زمانی که مورد حمله قرار می گیرد، مقامات مسوول می گویند که در مورد تحقیق جریان دارد، اما ما هیچ گاه نتیجهء تحقیق را دریافت نکرده ایم. این گونه تحقیق هیچ مشکلی را حل نمی کند، مشکل زمانی حل می شود که آنها بگویند ما در مورد قضیه تحقیق کردیم و یک تعداد را به اتهام این قضیه دستگیر کردیم و مطابق قانون به جزای اعمال شان رسیدند.»

این اظهارات پس از آن صورت گرفت که در هفته جاری شماری از کارمندان موسسات مختلف خیریهء غیر حکومتی از سوی افراد ناشناس اختطاف شدند و یا هم مورد حمله قرار گرفتند.

به تازه گی وزارت امور داخلهء افغاسنتان اعلام نمود که 9 تن از محافظان امنیتی یک شرکت سرک سازی به روز دوشنبه این هفته در ولسوالی سروبی ولایت کابل اختطاف شدند.

از سویی هم 16 تن دیگر که در موسسهء ماین پاکی موسوم به اومر مصروف کار بودند، در ولایت ننگرهار از سوی افراد ناشناس ربوده شدند، که به اساس گزارش ها 9 تن آنها دوباره آزاد گردیدند.

مشخص نشده که این افراد چگونه از چنگ رباینده گان رهایی حاصل کرده اند.

در یک مورد دیگر، در همین هفته چهار تن از ماین پاک ها در ولایت فراه به واسطهء افراد مسلح ناشناس بازداشت و به جایی نا معلوم برده شده اند.

اما نهاد های امنیتی افغانستان این اتهامات را رد می کنند و می گویند که گرفتاری مجرمان و یا اشخاص که بالای کارمندان متعلق به موسسات بشری حمله می کنند از سوی این نهاد ها صورت می گیرد، اما در بارهء چگونه گی تحقیقات از آنان این نهاد ها مسوولیت ندارند.

جنرال عبدالرحمان سید زاده رییس مبارزه با تروریزم وزارت امور داخلهء افغانستان در این باره به رادیو آزادی توضیحات بیشتر ارایه کرده گفت:
« وزارت داخله وقتی که مجرم را گرفتار می کند، مطابق به قانون وی را به لوی څارنوالی می سپارد و وزارت داخله صلاحیت رهایی وی را به هیچ وجه ندارد.»

پیش از این سازمان ملل متحد نیز اعلان نموده بود که حمله بر کارمندان کمک رسانی در افغانستان در شش ماه اول سال 2010، به تناسب سال گذشته افزایش یافته است.

چندی قبل شماری از موسسات خیریهء غیر حکومتی از محدود شدن ساحه فعالیت خود به دلیل آن چه مشکلات امنیتی عنوان شده، ابراز نگرانی کرده بودند.

مسوولان این موسسات افزایش نا امنی ها را در برخی از نقاط افغانستان عامل اساسی محدود شدن کمک های بشری می دانند.

مقامات مسوول گفته اند، همواره در جهت تامین امنیت کارمندان موسسات خیریه در افغانستان توجه کرده اند و تلاش می کنند زمینهء بهتر و مصوون تر کاری برای این افراد مساعد شود.
XS
SM
MD
LG