لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۹

افغانستان

قندز: در عملیات هوایی نیروهای افغان، 5 طالب کشته 2 تن زخمی و 4 تن اسیر شدند

مقامات در ولایت قندز می گویند که در عملیات هوایی نیروهای کماندوی افغان پنج طالب کشته دو تن زخمی و چهار تن دیگر شان را اسیر گرفته اند.

سید سرور حسینی سخنگوی قوماندان امنیه ولایت قندر در صحبت با رادیو آزادی گفت این عملیات شب گذشته جهت سرکوب ساختن طالبان در ولسوالی چهاردره این ولایت راه اندازی شده بود.

آقای حسینی همچنان گفت در عملیات به نیروهای افغان و افرادی ملکی آسیبی نرسیده است.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

نهاد های حامی خبرنگاران از حکومت پاکستان خواستند مصئونیت خبرنگاران مهاجر را تامین کند

تعدادی از مهاجرین افغان به شمول خبرنگاران و اعضای نهاد های مدنی که در جریان کمتر از سه سال گذشته به پاکستان مهاجر شده و در اسلام آباد زنده گی می کنند.
تعدادی از مهاجرین افغان به شمول خبرنگاران و اعضای نهاد های مدنی که در جریان کمتر از سه سال گذشته به پاکستان مهاجر شده و در اسلام آباد زنده گی می کنند.

یک تعداد مسوولان حامی خبرنگاران در پاکستان بر حمایت ژورنالیستان پناهجوی افغان در پاکستان تاکید نمودند.

ژورنالیستان پناهجوی افغان که بعد از برگشت طالبان به قدرت در افغانستان می خواهند به یک کشور سومی بروند در پاکستان بسر میبرند و نظر به خبرها روزهای بدی را سپری می کنند.

یک تعداد از رسانه ها از جمله روزنامه دان چاپ پاکستان خبر داد که دیروز دوشنبه نماینده گان خبرنگاران و حامیان آنها در یک اجلاسی در اسلام آباد از حکومت پاکستان و جوانب دیگر تقاضا کردند که از این خبرنگاران حمایت کنند.

در گزارشها آمده است که یک تعداد زیاد از این خبرنگاران افغان بیکار هستند و به شمول نداشتن ویزه اقامت پاکستان با مشکلات متعددی دست به گریبان میباشند.

در ماه های اخیر بر یک تعداد از خبرنگاران افغان در پاکستان به شمول یک خبرنگار رادیو آزادی به طور مرموز حمله صورت گرفته است.

امریکا، بریتانیا و جرمنی از عملکرد طالبان در نقض موارد حقوق بشری انتقاد کردند

ساختمان شورای حقوق بشر سازمان ملل جای که در آن بحث های زیادی روز گذشته در زمینه وضعیت حقوق بشری افغانستان صورت گرفت.
ساختمان شورای حقوق بشر سازمان ملل جای که در آن بحث های زیادی روز گذشته در زمینه وضعیت حقوق بشری افغانستان صورت گرفت.

امریکا ، بریتانیا ، فرانسه وجرمنی از وضعیت حقوق بشر درافغانستان ابراز نگرانی کردند.

نمایندگان این سه کشور درنشست دیروز شورای حقوق بشر ملل متحد در ژنیو که برای بررسی وضعیت افغانستان دایر شد، بخاطر وضعیت حقوق بشر خصوصا حقوق زنان ودختران افغان از حکومت طالبان انتقاد کردند.

دراین بررسی دوره ای حقوق بشر درافغانستان که قرار است تا دهم می ادامه یابد سه گزارشی که ازسوی ملل متحد ودیگر سازمان ها تهیه شده ارزیابی می شود.

یوناما حمله به مسجد شیعه ها در هرات را محکوم کرد و خواهان تحقیقات در زمینه شد

نشان یوناما
نشان یوناما

ملل متحد با محکوم کردن حمله دیروز بریک مسجد شیعیان درهرات خواستار تحقیقات وپاسخگو قرار دادن عاملان شده است.

یوناما ، دفترهیئت معاونت ملل متحد درکابل درشبکه اجتماعی ایکس / تویتر سابق نوشته است که در این

حمله هفت نفر به شمول ملا امام ویک طفل کشته شده اند. یوناما برضرورت تحقیقات ، پاسخگو قرار دادن عاملان وحفاظت از جامعه شیعیان تاکید کرده است.

پیش از ین ، وزارت داخله حکومت طالبان گفت که دراین حمله شش نفر کشته و یک تن زخمی شده است.

عبدالمتین قانع سخنگوی این وزارت در شبکه ایکس بدون جزئیات بیشتر نوشت که این حمله ازسوی یک فرد مسلح صورت گرفته است .

به اساس گزارش های رسانه های محلی این حمله بر مسجد امام زمان درشهرک شیعه نشین اندیشه در ولسوالی گذره صورت گرفته است.

تا حال کدام گروهی مسوولیت این حمله را به عهده نگرفته ولی در گذشته گروه دولت اسلامی داعش مسوولیت چنین حملات را پذیرفته است.

یونیسف از نقش موثر زنان در کمپاین تطبیق واکسین ضد پولیو در افغانستان ستایش کرد

یکی از واکسیناتوران زن که در کمپاین تطبیق واکسین حضور دارد
یکی از واکسیناتوران زن که در کمپاین تطبیق واکسین حضور دارد

یونیسف ، یا صندوق اطفال ملل متحد ، همزمان با ادامه کمپاین واکسین ضد پولیو درافغانستان روی اهمیت نقش واکسیناتوران زن دراین کارزار تاکید می کند.

بخش افغانستان این اداره ملل متحد با نشریک ویدیو در شبکه اجتماعی ایکس/ تویتر سابق نقش این واکسیناتوران را درشمال کشور برجسته ساخته می گوید این زنان کودکان را برای نجات زندگی آنها واکسین می کنند. یکی از این زنان واکسیناتور بنام ریحانه دربارۀ کار خود چنین میگوید:

" محرم داریم همرای خودما ، پلان کار ما را می بینیم که پلان ما ، تاریخ ما روز ما درکدام ساحه اجرا شود. ما اونجه اعلانات می دهیم ، از طریق لودسپیکر ، قریه دار ، ملا امام باید آگاه باشند."

حکومت طالبان هرچند کار زنان را در موسسات غیردولتی خارجی و داخلی منع کرده اما دربخش خدمات صحی برای آنها استثنا قایل شده است.

کمپاین تطبیق واکسین پولیو یا فلج کودکان روز دوشنبه در ۲۹ ولایت افغانستان آغاز شد. وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان می‌گوید که در این کمپاین چهار روزه که به کمک چندین نهاد تطبیق می‌شود، حدود یازده میلیون کودک زیر پنج سال، واکسین پولیو و ویتامین A دریافت خواهند کرد.

هرچند از آغاز سال میلادی تا کنون هیچ مورد مثبت بیماری پولیو در افغانستان گزارش نشده است، اما در سال ۲۰۲۳ سه مورد مورد آن در ولایت ننگرهار ثبت شده بود.

ولی پاکستان دو مورد مثبت این ویروس را در سال ۲۰۲۴ ثبت کرده است.افغانستان و پاکستان دو کشوری است که تا کنون در آنها پولیو یا فلج کودکان ریشه کن نشده است.

هفت غیر نظامی در حملهٔ مردان مسلح در ولسوالی گذره هرات کشته شدند

ولایت هرات در نقشه افغانستان
ولایت هرات در نقشه افغانستان

گزارش ها میرساند که درحمله شام دیروز ( دوشنبه) افراد مسلح در ولسوالی گذره درهرات هفت غیرنظامی کشته شده اند.

برخی رسانه های افغانستان و ایران گزارش داده اند که این حمله درمسجد امام زمان در شهرک شیعه نشین اندیشه صورت گرفته است.

گزارش ها میرساند که کشته شدگان ، ملا امام مسجد ، یک طفل وپنج غیرنظامی اند.

اعلامیه سفارت ایران درکابل با محکوم کردن این حمله خواستار بازداشت ومجازات عاملان شده است.

مقامات طالبان تا تهیه این خبر درمورد چیزی نگفته بودند.

امروز مصادف با سومین سالروز کشته شدن سه خبرنگار رادیو آزادی در کابل است

از راست به چپ: محرم درانی، عبدالله حنانزی و سباوون کاکر خبرنگاران رادیو آزادی که به تاریخ سی اپریل سال ۲۰۱۸ در کابل کشته شدند
از راست به چپ: محرم درانی، عبدالله حنانزی و سباوون کاکر خبرنگاران رادیو آزادی که به تاریخ سی اپریل سال ۲۰۱۸ در کابل کشته شدند

امروز سی اپریل ششمین سالروز کشته شدن سه خبرنگار رادیو آزادی درکابل است.

سباون کاکر، عبادالله حنانزی ومحرم درانی بتاریخ سی اپریل سال ۲۰۱۸ درنتیجه یک حمله انتحاری در شش درک کابل جان باختند.

در آن حمله که مسئولیت آنرا شاخهٔ خراسان گروه دولت اسلامی داعش به دوش گرفت، درمجموع ۲۹ نفر اکثریت خبرنگاران و کارمندان رسانه ای کشته و حدود ۵۰ تن دیگر زخمی شدند. آنها برای پوشش خبری یک انفجار به محل رویداد رفته بودند که هدف حمله دوم قرار گرفتند.

این مرگبارترین حمله بر خبرنگاران و رسانه ها درآنزمان بود. خبرنگاران افغان دربیست سال گذشته هدف حملات مرگباری قرار گرفتند.

ایران حصار های بلند و موانع سیم خار دار در امتداد سرحدات با افغانستان و ترکمنستان اعمار میکند

نقطه مرزی میان افغانستان و ایران
نقطه مرزی میان افغانستان و ایران

مقامات ایران از تاسیس حصار وموانع درامتداد سرحدات افغانستان و ترکمنستان خبر میدهند.

ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران روز دوشنبه گزارش داد که رئیس جمهور ابراهیم رئیسی یک بودجه سه میلیارد دالری را برای احداث حصار ها وموانع درامتداد سرحدات شرقی ، شمالی وشمالشرقی کشور منظور کرده است.

ایران درشمال وشمالشرق ۵۳۱ کیلومتر سرحد با ترکمنستان و درشرق حدود ۳۰۰ کیلومتر سرحد با افغانستان دارد.

رسانه ها از قول جنرال حسن مکفی قوماندان نیروهای سرحدی درشمالشرق ایران گزارش دادند که تلاش می شود تا دیوارهای سمنتی به ارتفاع سه متر ، حصار های سیم خاردار وسرک ها درامتداد این سرحد ها در مدت سه سال ازسوی اردوی این کشور تاسیس شود.

حکومت طالبان هنوز دربارۀ این پلان ایران ابراز نظر نکرده است. اما دراین اواخر ازموارد برخورد های سرحدی میان پاسداران دوکشور ، تجاوزات ونابسامانی در علائم سرحدی گزارش شده است.

کار احداث سرک هرات - غور آغاز گردید

جریان کار احداث سرک هرات - غور که متوقف مانده بود
جریان کار احداث سرک هرات - غور که متوقف مانده بود

حکومت طالبان کار احداث سرک هرات – غور را اعلان کرد.

خبرگزاری دولتی باختر که زیر کنترول طالبان است روز دوشنبه گزارش داد که این پروژه ازسوی ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی ریاست الوزراء افتتاح شد.

مقامات محلی طالبان در غور می گویند قرار است این سرک به طول ۳۵۰ کیلومتر با عواید معدن سرب وجست تولک تمویل و از سوی وزارت فواید عامه از طریق شرکت های قرار دادی ساخته شود.

سرک غور- هرات یک بخشی از شاهراه مرکزی افغانستان است که ولایات هرات ، غور ، بامیان ، دایکندی ومیدان وردک را به کابل وصل می کند.

این شاهراه نخستین بار در زمان ریاست جمهوری محمد داود خان طرحر ریزی شد و با طول ۷۰۰ کیلومتر از شاهراه کابل – کندهار – هرات حدود چهارصد کیلومتر کوتاه تر است.

شاهراه سالنگ در نتیجه برفباری و توفان شدید، مسدود شد

برفباری در شاهراه سانگ
برفباری در شاهراه سانگ

شاهراه سالنگ به دلیل برف باری و توفان های شدید به روی ترافیک مسدود شد.

مسولین محلی طالبان در ولایت پروان می گویند، این شاهراه به دلیل برف باری و توفان ها ساعت ۸ شب دوشنبه به روی تمام موتر های باربری و مسافر بری مسدود شد.

فضل الرحیم مسکینیار سخنگوی قوماندانی امنیه ی طالبان در ولایت پروان با نشر خبر نامه یی گفته است، برف باری و توفان های شدید از اواسط یکشنبه شب آغاز شده بود که در طول روز دوشنبه وسایط گیرمانده در دوطرف این شاهراه توسط پرسونل ریاست حفط و مراقبت سالنگ های حکومت طالبان از ساحات آسیب پذیر تخلیه شده است.

شاهراه سالنگ، کابل را با ۹ ولایت شمالی وصل می کند که در جریان فصل زمستان خطرات ناشی از حوادث طبیعی - جوی را به همراه میداشته باشد .

عبدالقدیر فطرت رئیس پیشین د افغانستان بانک در اثر بیماری سرطان درگذشت

عبدالقدیر فطرت رئیس پیشین د افغانستان بانک که درایالات متحده چشم از جهان پوشید
عبدالقدیر فطرت رئیس پیشین د افغانستان بانک که درایالات متحده چشم از جهان پوشید

عبدالقدیر فطرت رئیس پیشین د افغانستان بانک به عمر ۶۱ سالگی در ایالات متحده امریکا درگذشت.

نزدیکان آقای فطرت، خبر درگذشت او را به صدای امریکا تایید کرده و گفته اند که او روزگذشته بر اثر بیماری سرطان در ایالت ویرجینیای امریکا درگذشت.

فطرت در سال ۲۰۰۷ در زمان حکومت حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان به عنوان رئیس د افغانستان بانک تعیین شد.

او در سال ۲۰۱۱ در سفری به امریکا، استعفای خود را از این سمت اعلام کرد.

آقای فطرت در آنزمان گفته بود که زندگی اش پس از آن با خطر مواجه شد که برخی از افراد مسئول در بحران کابل بانک را به شورای امنیت ملی معرفی کرد.

او پس از استعفا از سمت اش کتابی را تحت عنوان " تراژیدی کابل بانک" هم نوشت.

آقای فطرت تحصلاتش در رشته اقتصاد از پاکستان به اتمام رساند و بعداً کارشناسی ارشد خود را در علم اقتصاد از امریکا به دست آورد.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG