لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۳

جهان

هشدار امریکا در پیوند به مذاکره برای انتقال سیاسی در سوریه

وزیر خارجه ایالات متحده امریکا هُشدار می‌دهد، در صورتیکه دمشق و مسکو در مذاکره برای انتقال سیاسی در سوریه جدی نباشند، واشنگتن طرح دیگر را نیز در نظر دارد.

جان کری طی سخنرانی که روز گذشته به کمیتهء روابط خارجی مجلس سنای کشورش داشت، گفت: به زودی روشن خواهد شد که آیا روسیه برای ختم جنگ پنج ساله در سوریه جدی است یا خیر؟

جان کری در مورد افزود:

" حالا اگر این "مذاکرات" واقعی است و واقعاٌ اتفاق می افتد می تواند پیشرفت کند. همانطوریکه من قبلاٌ تذکر دادم اگر آنها به تاخیر بیندازند ما پی خواهیم برد که در راه یک دیوار مطلق وجود دارد و هیچ پیشرفتی صورت نخواهد گرفت. اگر اتفاقی نمی افتد نگه کردن مردم در میز مذاکرات مشکل است. کسانی اند که می گویند این یک کار بیهوده است و بیرون خواهند رفت. فکر می کنم بسیار زود پی خواهیم برد که کشور ها در مورد این انتقال سیاسی جدی اند و یا نه. یا که بشار اسد در این مورد جدی است یا نه."

در همین حال گروه نظارت حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا از پیشروی گروه داعش در سوریه خبر داده می‌گوید، جنگجویان داعش شهر خناصر را تصرف کرده است.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

در پاکستان برای ثبت نام کودکان به مکتب، حالت اضطراری اعلان شده است

دانش آموزان یکی از مکاتب در پاکستان
دانش آموزان یکی از مکاتب در پاکستان

حکومت پاکستان روز چهارشنبه برای ثبت نام میلیون ها کودک در مکتب ها وضعیت اضطراری اعلام کرد.

شهباز شریف صدراعظم پاکستان به روز چهارشنبه(۸ می) در اسلام آباد گفت که دولت این کشور برای مقابله با وضعیت دشوار بازگشت کودکان به مکتب ها، به صورت رسمی وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

این اعلام به دولت پاکستان فرصت می دهد تا مشکلات را اولویت بندی کند و در صدر دستور کار، بودجه و سایر منابع را قرار دهد.

پاکستان مجهز به سلاح هسته یی، با جمعیتی در حدود ۲۴۰ میلیون تن، چندین دهه با درگیری، بی ثباتی سیاسی و اقتصادی، فقر و به تازه گی با تأثیرات تغییرات اقلیمی روبرو بوده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، حدود ۲۶ میلیون کودک میان ۵ تا ۱۶ سال در پاکستان از آموزش رسمی محروم اند که بالاترین آمار در جهان دانسته شده است.

شش جنگجو در نتیجه عملیات اردوی پاکستان در ایالت خیبر پشتونخوا کشته شدند

عملیات نیروهای پاکستانی در برابر جنگجویان در یکی از مناطق خیبر پشتونخوا
عملیات نیروهای پاکستانی در برابر جنگجویان در یکی از مناطق خیبر پشتونخوا

اردوی پاکستان از کشته شدن شش جنگجو در دو عملیات جداگانه در ایالت خیبر پختونخوا خبر می دهد.

اردو به روز چهارشنبه (۸ می) در اعلامیۀ گفت که پنج جنگجو در جریان یک عملیات در پناهگاه شان در دیره اسماعیل خان کشته شدند.

جزئیات بیشتر داده نشده که این جنگجویان به کدام گروه وابسته بودند.

اردوی پاکستان همچنین گفته که یک جنگجوی دیگر در حمله جداگانه در وزیرستان شمالی کشته شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، اردوی پاکستان بیشتر شورشیان تحریک طالبان پاکستان یا تی تی پی را در این منطقه هدف قرار می دهد.

به گفتۀ خبرگزاری، از هنگامی که طالبان دوباره در افغانستان حاکم شده اند، شورشیان پاکستانی جسور تر شده و حملات شانرا در آنکشور افزایش داده اند.

حکومت ایران یک افغان را به جرم کار و بار مواد مخدر شهر کرمان اعدام کرد

حلقه دار و جلاد در ایران
حلقه دار و جلاد در ایران

گروه رسانه یی حال وش که از وضعیت در ولایت سیستان و بلوچستان ایران گزارش دهی می کند، از حکم اعدام یک شهروند افغانستان در آنکشور خبر می دهد.

این رسانه، فرد اعدام شده را به نام خان محمد اسحق زی، باشنده اصلی ولسوالی لاش جوین ولایت فراه معرفی کرده و گفته است که این مرد به اتهام مرتبط با مواد مخدر، بامداد روز چهارشنبه(۸ می) در زندان کرمان بدون اطلاع قبلی و دیدار آخر با خانواده اش اعدام شد.

حال وش به نقل از منابع گزارش داده که اسحق زی چهل ساله، در سال ۲۰۲۰ به اتهام های مرتبط با مواد مخدر بازداشت و از سوی محکمه انقلاب شهر سمنان ایران به اعدام محکوم شد. خان محمد اسحق زی متاهل و پدر پنج فرزند معرفی شده است.

ماه گذشته یک نهاد حقوق بشری ایران تحت نام "هه نگاو" گفت که از آغاز سال ۲۰۲۴ میلادی به اینسو، شمار افغان های اعدام شده در زندان های ایران به ۱۴ تن رسیده است.

ایران در میان کشور های جهان درجه خیلی بالا در اجرای حکم اعدام دارد که همواره با انتقاد های شدید نهاد های مدافع حقوق بشری روبرو شده است.

کرملین دست داشتن در توطئه ناکام قتل رئیس جمهور اوکراین را، رد کرد

قصر کرملین در مسکو
قصر کرملین در مسکو

کرملین اتهامات کیف در مورد توطئه مسکو برای ترور ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین را رد کرد.

اداره استخبارات اوکراین روزگذشته گفت که توطئه برای قتل رئیس جمهور زلینسکی از سوی روسیه را خنثی کرده است.

اما دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهور پوتین امروز ( ۸ می ) بگونه غیرمستقیم به این موضوع اشاره کرد و گفت که اتهامات اوکراین ممکن براساس اطلاعات نادرست باشد.

کیف روزگذشته گفت که در توطئه برای قتل زلینسکی، پنج تن از اعضای گارد دولتی اوکراین هم دخیل بودند.

این خبر پس از آن نشر شد که وزارت داخله روسیه روز شنبه گفت که برای زلینسکی و برخی دیگر از مقام های اوکراین دوسیه های جنایی گشوده و آنها را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داده است.

پنتاگون: یک سرباز امریکایی با نقض مقررات نظامی در روسیه، بازداشت شده است

نمایی از ساختمان وزارت دفاع ایالات متحده امریکا ( پنتاگون)
نمایی از ساختمان وزارت دفاع ایالات متحده امریکا ( پنتاگون)

وزارت دفاع امریکا ( پنتاگون) می گوید یک سرباز امریکایی که روز گذشته ( ص۷ می ) در روسیه بازداشت شد ، مقررات نظامی را با سفر به شهر ولادیووستوک در شرق روسیه نقض کرده است.

گوردن بلاک یکی از دو شهروند امریکایی است که در یک هفته گذشته در روسیه بازداشت شدند.

پنتاگون می گوید که این سرباز امریکایی بخاطر یک ماموریت در کوریای جنوبی مستقر بود و قرار بود که به ایالت تگزاس برگردد اما گوردن بلاک بدون اطلاع به مسئولین از طریق چین وارد روسیه شده است.

مقام های امریکایی تایید کرده اند که این سرباز امریکایی به اتهام سرقت از یک زن در روسیه بازداشت شده است.

براساس مرکز خبر رادیو آزادی، با بازداشت شهروندان امریکایی در روسیه این پرسش مطرح شده که مسکو خواهان مبادله احتمالی زندانی ها با واشنگتن است.

روابط واشنگتن و مسکو به دلیل جنگ غیرموجه روسیه در اوکراین تیره شده است.

همسر عمران خان در پاکستان از بند خانگی به زندان منتقل میشود

عمران خان صدراعظم پیشین پاکستان و بشرا بی بی خانمش
عمران خان صدراعظم پیشین پاکستان و بشرا بی بی خانمش

یک محکمه در پاکستان امروز ( ۸ می ) دستور داد که بشرا بی بی، همسر عمران خان صدراعظم پیشین پاکستان، از بند خانگی به زندان فرستاده شود.

براساس خبرگزاری رویترز، این درخواست از سوی بشرا بی بی مطرح شده زیرا موجودیت او در بند خانگی باعث نگرانی های امنیتی بشرا بی بی شده است.

بشرا بی بی از ماه جنوری در خانه خود در اسلام آباد در بند خانگی به سر میبرد.

او و همسرش متهم به فروش هدایای دولتی در زمان صدارت عمران خان استند.

محکمه به مقام های امنیتی پاکستان دستور داد که بشرا بی بی را به زندان ادیاله راولپندی منتقل کنند، جایی که عمران خان ۷۰ ساله هم در آن برای چهارده سال زندانی شده است.

اعتراضات مردمی در منطقه انگور هده وزیرستان ادامه دارد

اعتراضات مردمی در انگور اده
اعتراضات مردمی در انگور اده

اعتراضات مردمی در منطقه قبایلی انگور هده وزیرستان جنوبی همچنان ادامه دارد.

انگور هده در مرز با افغانستان واقع است.

این اعتراضات پس از آن راه اندازی شد که حکومت پاکستان در نومبر ۲۰۲۳ داشتن پاسپورت و ویزه را شرط اساسی برای رفت و آمد میان افغانستان و پاکستان تعیین کرد.

رادیو مشال/بخش پاکستان رادیو آزادی به نقل از تنظیم کننده های این گردهمایی اعتراضی خبر داد که امروز ( ۸ می ) یک جرگه مردمی در مورد عملکرد آینده معترضان و همچنان تعیین یک هئیت برای گفتگو با حکومت پاکستان، فیصله خواهد کرد.

معترضان می گویند که اجباری شدن داشتن پاسپورت و ویزه برای رفت و آمد میان افغانستان و پاکستان در منطقه انگور هده ، مستقیماً بر اقتصاد تاجران، کارگران، راننده ها و مردم عام دو طرف مرز تاثیر می گذارد.

پنج عضو گارد دولتی اوکراین به اتهام دست داشتن در دسیسه ناکام قتل زلینسکی بازداشت شدند

تصویر آرشیف: نیروهای گارد دولتی اوکراین
تصویر آرشیف: نیروهای گارد دولتی اوکراین

اداره استخبارات اوکراین می گوید که در توطیه برای قتل رئیس جمهور زلینسکی افراد گارد دولتی اوکراین دخیل بودند.

این اداره می افزاید که این توطیه ازسوی یک شبکه مرتبط با اداره امنیت فدرالی روسیه FSB راه اندازی شده بود.

کیف دیروز اعلان کرد پنج تن از اعضای گارد دولتی اوکراین وظیفه گرفته بودند تا واسیلی مالیوک،

رئیس استخبارات اوکراین، کیریلو بودانوف رئیس استخبارات نظامی ودیگر مقامات عالیرتبه اوکراین را بکشند.

این خبر بعد ازآن نشر شد که وزارت داخله روسیه روز شنبه گفت برای رئیس جمهور زلینسکی ، رئیس جمهور سابق پیترو پوروشینکو و برخی دیگر از مقامات اوکراین دوسیه های جنایی گشوده وآنها را درفهرست افراد تحت تعقیب گنجانیده است.

نیرو های اسرائیلی یک بخش مهم شهر رفح را در کنترول خود در آوردند

نیرو های اسرائیلی در بخشی از شهر غزه
نیرو های اسرائیلی در بخشی از شهر غزه

نیروهای اسرائیلی دیروز یک بخش مرزی مهم شهر رفح در جنوب نوار غزه را زیرکنترول خود درآوردند.

قصر سفید این پیشروی را عملیات نظامی محدود خواند ولی درحالیکه گفتگوی رسیدن به توافق آتش بس و رهایی گروگانان با گروه حماس به یک مرحله حساس رسیده این نگرانی وجود دارد که ممکن اسرائیل به حمله تمام عیار به شهر جنوبی رفح رو آورد.

حماس ازسوی امریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان هراس افگن شناخته می شود.

درحالیکه مقامات ملل متحد می گویند شمال نوار غزه با قحطی کامل دچاراست، ملل متحد هشدار داد که با مسدود شدن عبورگاه سرحدی رفح با مصر و عبورگاه کرم سالم انتقال کمکهای بشری به نوار غزه متوقف خواهدشد.

رئیس جمهور چین در سفر به فرانسه تمایل زیادی به تغییر سیاست تجارتی خود نشان نداد

 رئیس جمهور چین در دیدار با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه
رئیس جمهور چین در دیدار با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه

رئیس جمهور چین، در ختم سفر به فرانسه، که در جریان آن، امانوئل مکرون همتای فرانسوی اش، او را برای دسترسی به بازار و سیاست در مورد اوکراین تحت فشار قرار داد، از خود نشانۀ اندک برای ارائه امتیازات نشان داد.

براساس خبرگزاری رویترز، امانوئل مکرون، امیدوار بود تا شی جین پینگ، را متقاعد کند که عدم تعادل تجارتی بین اروپا و چین را با دسترسی بهتر برای شرکت های اروپایی به بازار چین و سبسیایدی صادرکنندگان چینی را کاهش دهد، اما شی جین پینگ، از خود نشانه کمی از آمادگی را برای ارائه امتیازات در زمینۀ تجارت و یا سیاست خارجی، نشان داده است.

رئیس جمهور چین، ناوقت روزسه شنبه عازم صربیا شد.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG