لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۱

بازداشت ندا محمد نوری، خبرنگار تلویزیون ملی در ولایت پروان واکنش هایی را بر انگیخته است


تعدادی از خبرنگاران رسانه ها در افغانستان
تعدادی از خبرنگاران رسانه ها در افغانستان

برخی نهادهای حامی خبرنگاران از بازداشت ندامحمد نوری، خبرنگار تلویزیون ملی در کنترل حکومت طالبان در ولایت پروان خبر داده اند.

فدراسیون خبرنگاران افغانستان در تبعید در صفحۀ ایکس خود گفته که این خبرنگار روز یک‌شنبه، ۵ ماه می توسط افراد استخبارات حکومت طالبان بازداشت شده است.

این نهاد مدعی شده که استخبارات طالبان بر خانوادۀ نوری فشار آورده اند که با کسی در این باره صحبت نکنند.

تلاش‌‌های رادیو آزادی هم برای تماس با خانوادۀ این خبرنگار ناموفق بود.

خلیل همراز، سخنگوی ریاست استخبارات و ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌ها در این باره پاسخ ندادند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

اما پیش از این مجاهد در موردهای مشابه مدعی شده بود که بیشتر خبرنگاران به اتهام‌های غیر از کار خبرنگاری‌شان بازداشت شده و آنان متعهد به آزادی بیان و فعالیت خبرنگاران در چارچوب شریعت اسلام و منافع ملی افغانستان هستند.

محمدجان تمکین، مسئول کمیتۀ فرهنگی فدراسیون خبرنگاران افغان در تبعید به رادیو آزادی گفت:

"طی تقریباً سه سال گذشته ما شاهد بودیم که هرگاه نظام حاکم در برابر کار رسانه‌ای جبهه‌گیری داشتن و اقدامات خصمانه داشته، باعث گریز تعداد از کارمندان ژورنالیستیکی شده و به عرصۀ کار رسانه‌ای در داخل کشور صدمه رسانده که این به سود هیچ جناح و هیچ نظامی نیست."

مرکز خبرنگاران افغانستان نیز بازداشت ندا محمد نوری، خبرنگار محلی در پروان را تأیید کرده است.

این مرکز به روز دوشنبه با صدور اعلامیه‌ای گفته است، مطابق قانون رسانه‌های همگانی، خبرنگاران در انجام کارهای حرفه‌ای خود آزاد هستند و مسئولان نباید در کار آنها محدودیت خلق کنند و یا آنان را تهدید کنند، بلکه باید از آنها حمایت کنند.

نشان مرکز خبرنگاران افغانستان
نشان مرکز خبرنگاران افغانستان

در همین حال شماری از خبرنگاران در افغانستان در صحبت با رادیو آزادی می‌گویند که آزادی بیان در افغانستان به طرف نابودی روان است.

دو تن از این خبرنگاران به دلیل آنچه که تهدیدات امنیتی عنوان کردند، نخواستند نام‌شان در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفتند:

"در نزدیک به سه سال کار کردن در رسانه‌های افغانستان بسیار سخت است و در وضعیت بسیار مشکل قرار دارد. در بیشتر نشست‌ها و مراسم که از سوی مقامات طالبان برگزار می‌شود، اجازه داده نمی‌شود و خبرنگاران تنها چیزی را اجازه دارند که نشر کنند که اول از سوی طالبان نشر شود و بعداً خبرنگاران آنرا نشر می‌کنند. آزادی بیان به نحوی به سوی نابودی روان است."

"ما نمی‌توانیم چیزی را که بخواهیم نشر کنیم، محدودیت‌ها زیاد است. در افغانستان زن بودن خیلی مشکل است و این که خبرنگار باشی و در جامعه باشی و با طالبان طرف باشی خیلی سخت است."

این در حالیست که پیش از این سازمان گزارش‌گران بدون مرز (آر اس اف) روز جمعۀ گذشته به مناسبت ۳ می، روز جهانی آزادی مطبوعات اعلام کرد که بر اساس شاخص آزادی رسانه‌های این سازمان، افغانستان بدترین کشور برای خبرنگاران در جهان است.

کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران (سی‌پی‌جی) هم چندی پیش گفته بود که طالبان از زمان بازگشت به قدرت در سال ۲۰۲۱ در سرکوب رسانه‌ها بی‌رحمانه عمل کرده‌اند.

موردهایی که طالبان همواره آن را رد کردند.

پیش از این هم مرکز خبرنگاران افغانستان به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات گزارش داده بود که از ماه می ۲۰۲۳ تا ماه می سال جاری ۷۲ مورد تهدید و ۶۴ مورد بازداشت خبرنگاران را در افغانستان ثبت کرده است.

XS
SM
MD
LG