لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۶

تحقیق تازه در امریکا: بوپرنورفین و میتادون میتواند جلو افزایش مرگ و میر معتادان را بگیرد


تصویر آرشیف: تحقیق صحی در یکی از لابراتوار های ایالات متحده
تصویر آرشیف: تحقیق صحی در یکی از لابراتوار های ایالات متحده

تحقیقات صحی در ایالات متحده امریکا نشان داده که در صورت نبود امکانات تداوی در مرکز صحی، استفاده از داروهای بوپرنورفین و میتادون میتواند در دراز مدت در ترک اعتیاد با مریض کمک کند.

محققین این تحقیق را در شفاخانه مونت سینای (Mount Sinai) شهر نیویارک به منظور تشخیص کارایی دارو برای ترک اعتیاد و جلوگیری از مرگ و میر معتادان در مرحله تداوی انجام داده اند.

این تحقیق نشان داده که از میان هر ده معتاد در ایالات متحده، تنها یک تن آنان به تداوی رسمی در شفاخانه دسترسی دارد و سایر معتادان باید برای رهایی از خطر مرگ، اعتیاد را با استفاده از دارو در خانه ترک کنند.

نتایج این تحقیق نشان داده که استفاده از مقدار معین بوپرنورفین (Buprenorphine) و یا میتادون (methadone) با معتاد کمک میکند که با کاهش دردها و عوارض جانبی ترک اعتیاد، حتی بدون بستری شدن در مرکز صحی، با گذشت زمان مواد مخدر را ترک کند.

ادویه میتادون
ادویه میتادون

عبدالشکور حیدری، متخصص تداوی معتادان میگوید که تمامی شیوههای تداوی اعتیاد با استفاده از دارو صورت میگیرد، اما میتادون به تنهایی خود نیز میتواند در ترک اعتیاد مفید واقع شود:

" مدل های مختلفی برای تداوی اعتیاد وجود دارد که یکی آن تداوی با استفاده از میتادون است. در تمامی مدل ها ما ادویه کمکی را داریم، ولی تداوی با میتادون به تنهایی خود یک مدل تداوی است که به دو شکل: هم به شکل دوامدار، به نام تداوی نگهدارنده به مریض میتادون داده میشود و هم در مرحله سم زدایی که زهر از خون مریض پاک میشود، از میتادون استفاده میشود."

تحقیق تازه در شفاخانه مونت سینای نشان میدهد که اکثر معتادان مواد مخدر کیمیاوی در ایالات متحده، به استفاده زیاد از مواد مخدر و یا (overdoses) مبتلا اند و این وضعیت میزان مرگ و میر در میان معتادان این نوع مواد مخدر را پنجاه در صد بالا برده است.

این در حال است که بر بنیاد معلومات بدست آمده از معتادان مواد مخدر در هنگام مراجعه به مراکز ترک اعتیاد، اکثریت معتادان در افغانستان نیز در سالهای اخیر به مواد مخدر کیمیاوی، به خصوص شیشه رو آورده اند.

یک فرد معتاد
یک فرد معتاد

داکتر عبدالاحد قریشی، متخصص تداوی معتادان میگوید که میتادون و بوپرنورفین نیز اعتیاد آور است، اما به گفته وی، اگر فرد معتاد قصد ترک مواد مخدر را داشته باشد، در مقایسه به مواد مخدر استفاده از این دو نوع دارو خطر کمتر دارد:

" مسئله میتادون طوری است که تاثیرات آن برای مدت زیاد در بدن باقی میماند و ۲۴ ساعت کارایی دارد. مریض یک دوز را صبح و دوز دیگر را صبح روز بعد میگیرد و کارهای روزمره را انجام میدهد، اما در مقایسه به مواد مخدر کمی شرافتمندانه است، به این معنی که مریض کار و زندهگی را به پیش می برد و میتواند به فرزندانش رسیده گی کند و ترک آن نیز آسان است."

تداوی معتادان با شیوه عَرَضِی و با استفاده از بوپرنورفین و میتادون در برخی مراکز ترک اعتیاد در افغانستان در سال ۲۰۲۰ آغاز شد.

با سقوط نظام جمهوریت و با قطع کمکهای خارجی با بخش اعتیاد در سال ۲۰۲۱ میلادی، دسترسی قانونی به این نوع دارو در مراکز ترک اعتیاد نیز قطع شد، اما حال برخی معتادان آن را بدون نسخه و به شکل غیر قانونی از دواخانههای شهر با قیمت بلند خریداری میکنند.

XS
SM
MD
LG