لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۰

سازمان گزارشگران بدون مرز از وضعیت نا به هنجار خبرنگاران مهاجر افغان در پاکستان نگران است


تصویر آرشیف: تعدادی از خبرنگاران افغانستان
تصویر آرشیف: تعدادی از خبرنگاران افغانستان

سازمان گزارشگران بدون مرز (آر اس اف) وضعیت خبرنگاران افغان در پاکستان را نگران کننده خوانده و تأکید می‌کند که باید به این خبرنگاران کمک همه جانبه شود.

سیلیا میرسییر، مسئول بخش آسیایی این سازمان روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت، باید جامعۀ جهانی و مقام‌های پاکستانی در راستای مصئونیت خبرنگاران افغان به آنان همکاری کنند:

"برای طرف‌های ذینفع لازم است که "با نهادهای مربوط" یکجا شوند و بسیاری از آن مشکلاتی را حل کنند که خبرنگاران افغان با آن مواجه اند. خبرنگاران افغانی که به پاکستان فرار کردند، مستحق زند‌گی خوب اند و باید این امکان را داشته باشند که از مهارت‌های خبرنگاری خود استفاده کنند و یا به آنان اجازه رفتن به کشور میزبان داده شود و حمایت شوند."

نشان سازمان گزارشگران بدون مرز
نشان سازمان گزارشگران بدون مرز

میرسییر گفت که اخیراً سازمان گزارشگران بدون مرز به ۱۷۰ خبرنگار افغان در پاکستان کمک مالی کرده و در کارهای اداری‌شان همچنان همکاری کرده است.

به گفتۀ او، برای این خبرنگاران همچنان ورکشاپ‌های افزایش مهارت‌های مسلکی برگزار کرده اند.

از سوی هم شماری از خبرنگاران افغان در پاکستان به رادیو آزادی می‌گویند، نهادهای حامی خبرنگاران باید روند انتقال آنان به کشورهای امن را سرعت بخشند.

محمد ادریس سادات، یکی از آنان که از یک و نیم سال به این سو در اسلام‌آباد پاکستان زند‌گی می‌کند، می‌گوید:

"بسیاری از خبرنگاران با مشکلات روحی مواجه شدند، بخاطریکه از وضعیت نامعلوم خود رنج می‌برند، پروسۀ کیس‌های ما بسیار کند است، باوجودیکه ما با "یو ان اچ سی آر" و دیگر ادارات بین‌المللی گپ زدیم، اما تا هنوز آنان در مورد ما کدام اقدام جدی نشان ندادند، نمی‌دانم که علت آن چیست."

یک خبرنگار دیگر افغان که به دلیل مشکلات امنیتی نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت:

"افزون بر بی‌سرنوشتی اینجا بسیاری از خبرنگاران با مشکلات جدی مالی هم مواجه اند، سوم اینکه با مشکل ویزه و اسناد هم مواجه اند و گاهی هم از سوی پولیس آزار و اذیت می‌شوند."

در داخل افغانستان نیز ساحه برای کار خبرنگاران و رسانه ها تنگ و تنگتر شده است و تعداد زیادی به همین دلیل به پاکستان و ایران رفته اند
در داخل افغانستان نیز ساحه برای کار خبرنگاران و رسانه ها تنگ و تنگتر شده است و تعداد زیادی به همین دلیل به پاکستان و ایران رفته اند

سازمان گزارشگران بدون مرز هم روز دوشنبه در اعلامیه‌ای از چالش‌ها یاد کرده بود.

به گفتۀ این سازمان، خبرنگاران افغان به خدمات صحی و مکاتب برای فرزندان خود دسترسی ندارند و در کنار کاهش کار مسکلی‌شان، با مشکلات شدید اقتصادی روبه‌رو اند.

این درحالیست که اخیراً حملۀ مرموز از سوی افراد ناشناس بر احمد هنایش، خبرنگار رادیو آزادی که سبب زخمی شدن او شد، به نگرانی خبرنگاران افغان در پاکستان افزوده است.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان در آگست سال ۲۰۲۱ صدها خبرنگار افغان افغانستان را ترک کردند که بیشترشان تا هنوز هم در کشورهای ایران و پاکستان منتظر طی مراحل شدن پرونده‌های پناهندگی‌شان در کشورهای مختلف هستند.

XS
SM
MD
LG