لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۲

مجلس سنای امریکا در مورد سرنوشت بستهٔ جدید کمک های امریکا به اوکراین تصمیم میگیرد


تصویر آٰرشیف: ساختمان کانگرس ایالات متحده
تصویر آٰرشیف: ساختمان کانگرس ایالات متحده

قرار است مجلس سنای امریکا امروز سه شنبه یک بسته کمکی به ارزش بیش از شصت میلیارد دالر به اوکراین تصویب کند.

تصویب این کمک در کانگرس به علت اختلافات میان دموکراتان و جمهوریخواهان چندین ماه تاخیرشد. بالاخره مجلس نمایندگان که جمهوریخواهان درآن دست بالا دارند روز شنبه گذشته لایحه این کمک را تایید کرد.

این لایحه امروز درمجلس سنا به رای گیری گذاشته می شود و درصورتی که تصویب شود، تا پایان هفته ازسوی رئیس جمهور بایدن توشیح خواهد شد.

جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا
جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا

قصر سفید گفت که بایدن در تماس تلفونی دیروز به ولودیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که ایالات متحده " به زودی بسته‌های کمک امنیتی قابل توجهی را برای پاسخگویی به نیازهای فوری اوکراین در میدان نبرد و دفاع هوایی ارائه خواهد کرد".

اوکراین از چندین ماه به این سو زیرفشار نظامی فزاینده روسیه قرار داشته چون ذخایر مهمات وسیستم های دافع هوای این کشوربه تدریج تمام شده است.

زیلنسکی گفته است که دراین تماس تلفونی به رئیس جمهور امریکا دربارۀ حمله ای که لحظات قبل ازاین مکالمه بر آنتن بزرگ تلویزیون در شهرخارکییف صورت گرفت وهزاران حمله دیگر طیاره های بی پیلوت وراکت های روسیه گفته است.

حملات راکتی وطیاره های بی پیلوت روسیه درجریان جنگ که بیش از دوسال ازآن می گذرد تلفات وخساراتی بزرگ خصوصا به زیرساخت های اوکراین وارد کرده است.

قراراست این لایحه درمجلس سنا که دموکراتان درآن اکثریت اند به آسانی تصویب شود.

ریشی سوناک صدراعظم بریتانیا
ریشی سوناک صدراعظم بریتانیا

درعین حال صدراعظم بریتانیا ، ریشی سوناک درجریان سفرامروز خود به پولند کمک ۶۱۷ ملیون دالر به اوکراین را که بزرگترین کمک لندن با این کشور پنداشته می شود اعلان می کند.

اعلامیه حکومت بریتانیا می گوید درحالیکه روسیه با ادامه تهاجم وحشتناک خود امنیت وآرامی کل اروپا را با خطر مواجه کرده ، وجود اوکراین درمعرض تهدید قرار دارد. بریتانیا یکی از حامیان سرسخت اوکراین پنداشته میشود.

با این کمک جدید، مجموع کمک های بریتانیا با اوکراین دراین سال مالی به ۳ اعشاریه ۷۱ ملیارد دالر می رسد.

بریتانیا چیزی را که دراعلامیه بزرگترین بسته ای تجهیزاتی خوانده شده دراختیار اوکراین قرار میدهد.

XS
SM
MD
LG