لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۳

وزارت خارجهٔ حکومت طالبان: ایران در برابر اسرائیل اقدام دفاعی مشروع انجام داد


ساختمان وزارت خارجه افغانستان در کابل
ساختمان وزارت خارجه افغانستان در کابل

وزارت خارجهٔ حکومت طالبان، حملهٔ ایران بر اسرائیل را اقدام دفاعی مشروع خوانده است.

در اعلامیهٔ این وزارت که روز یک‌شنبه عبدالقهار بلخی، سخنگوی این وزارت آن را در صفحهٔ ایکس خود منتشر کرده، آمده است: "رژیم صهیونیستی به ادامهٔ "جنایات‌اش" بر خلاف همه نورم و قوانین بین‌المللی در دمشق، پایتخت سوریه سفارت ایران را مورد هدف قرار داد که جمهوری اسلامی ایران هم در پاسخ به آن اقدام دفاعی مشروع را انجام داد."

در اعلامیه از کشورهای منطقه و جهان نیز خواسته شده است که تلاش‌هایشان را در برابر آنچه حکومت طالبان جنایات اسرائیل خوانده، سرعت بخشند.

همزمان با این سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز حملات راکتی و طیاره‌های بدون سرنشین شب گذشتهٔ ایران بر اسرائیل را پایان تهاجم اسرائیل بر غزه خواند. او به رادیو آزادی گفت:

"تنش کنونی پایان تهاجم اسرائیل بر غزه است، اسرائیل باید تهاجم بر غزه را به پایان برساند، فوراً جنگ را متوقف کند تا با این جنگ و عوامل آن به پایان برسد."

تصویری از حمله راکتی شب گذشته ایران بر اسرائیل و فعالیت سیستم دفاع راکتی اسرائیل در برابر این حمله
تصویری از حمله راکتی شب گذشته ایران بر اسرائیل و فعالیت سیستم دفاع راکتی اسرائیل در برابر این حمله

در حملۀ اسرائیل بر قنسولگری ایران که به تاریخ ۱۳ حمل رخ داده بود، به شمول محمد رضا زاهدی، فرمانده سپاه پاسداران ایران برای سوریه و لبنان هفت تن از مقام‌های این سپاه کشته شدند که ایران می‌گوید به حملهٔ پاسخی مجبور شده است.

وزارت دفاع اسرائیل در مورد حملهٔ ایران گفته است، بیشتر راکت‌ها و درون‌ها (۹۹ درصد) پیش از رسیدن به هدف سرنگون شده اند.

در همین حال شماری از آگاهان روابط بین‌المللی و اقتصادی می‌گویند، تنش میان ایران و اسرائیل در منطقه بر وضعیت بحران اقتصادی، سیاسی و نظامی افغانستان تاثیر خواهد داشت.

غوث جانباز، آگاه روابط بین‌الملل به رادیو آزادی می‌گوید، هر تغییری در منطقه بر افغانستان تاثیر می‌گذارد:

"خامخا هر تنشی که اینجا به وجود آید بالای افغانستان تاثیر دارد. در این حال افغانستان در یک بحران بزرگ گیرمانده است و آیندۀ آن نامعلوم است، بطور مجموعی می‌تواند زمینه را برای گروه‌های افراطی فراهم کند".

آذرخش حافظی، آگاه امور اقتصادی
آذرخش حافظی، آگاه امور اقتصادی

آذرخش حافظی، آگاه امور اقتصادی هم در مورد تاثیر تنش‌های جاری منطقه‌ای بر افغانستان به رادیو آزادی گفت:

"جمهوری اسلامی ایران که کلان‌ترین شریک تجارتی افغانستان است، و واردات ما به صورت عموم زیادتر از ایران به افغانستان وارد می‌شود، اگر به اثر جنگ یا تشنج مختل شود، افغانستان با قلت مواد دچار می‌شود و قیمت‌ها بالا می‌رود."

ایران در حال حاضر میزبان میلیون‌ها مهاجر افغان هم است.

روز گذشته و امروز شماری از مهاجرین افغان در صبحت با رادیو آزادی ابراز نگرانی کردند که در صورت بدتر شدن وضعیت، آنان حیران اند که کجا بروند؟

به گفتۀ آنان، در صورت برگشت به افغانستان با مشکلات جدی امنیتی و اقتصادی روبه‌رو خواهند شد.

XS
SM
MD
LG