لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۵

موج سرما در یک ماه گذشته در افغانستان نزدیک سه صد هزار راس مواشی را تلف کرده است


یکی از بازار های خرید و فروش مواشی
یکی از بازار های خرید و فروش مواشی

ادارهٔ غذا و زراعت سازمان ملل متحد (اف ای او) می‌گوید که از اواخر فبروری و اوایل ماه مارچ سال روان بیش از ۲۸۰ هزار راس مواشی در اثر موج سرما در مناطق مختلف افغانستان تلف شده‌است.

این سازمان در گزارشی‌که روز چهارشنبه منتشر کرده می‌افزاید، کمترین گرما در ۲۵ ماه فبروری منفی ۲۱ درجهٔ سانتی گرید بوده و این موج سرد از یک مکان به مکان دیگر منتقل شده‌است.

بر اساس گزارش ادارهٔ غذا و زراعت سازمان ملل متحد، ولایت‌های بدخشان، بامیان، دایکندی، غور، نورستان، پنجشیر، پروان و سمنگان بیشترین آسیب را در نتیجهٔ سردی هوا متقبل شده‌اند.

یافته‌های گزارش نشان می‌دهد که در مقایسه با موج سرمای ۲۰۲۳ کمترین دمای هوا منفی ۳۵ درجه بوده است که بسیار کمتر از فبروری ۲۰۲۴ است.

در افغانستان به ویژه خانواده های مالداران از راه پرورش و محصولات مواشی مصارف زنده گی خود را تامین می کنند
در افغانستان به ویژه خانواده های مالداران از راه پرورش و محصولات مواشی مصارف زنده گی خود را تامین می کنند

با این‌حال مالداران در ولایت‌های مختلف افغانستان می‌گویند، با تلف شدن مواشی خسارات هنگفت مالی بر آن‌ها وارد شده و اکنون با کمبود خوراک حیوانی و دارو برای مال‌های شان مواجه اند.

محمد ایوب، یک تن از مالداران در ولایت فاریاب می‌گوید، صدها راس مواشی‌اش به خاطر سردی هوا تلف شده‌است: “صدها مال از خودم تلف شده‌است و نزدیک به ۱۰ لک افغانی برای ما خساره رسیده است، از نگاه سردی و سیلاب، کسی دیگه به داد ما نمی‌رسد، ما از برهٔ گوسفند اسفاده می‌کردیم‌، در کار زراعت از آن استفاده می‌کردم، خرید و فروش می‌کردم و اقتصاد اولاد خود را پیش می‌بردم.”

عبدالمصور، از دیگر مالداران در غور به رادیو آزادی گفت: “ما دو سوم مواشی خود را از دست دادیم، دو سه دیگر آن مریض شد، از نگاه اقتصادی حدود صد هزار افغانی ضرر کردیم، خود مال تلف شد یک ضرر، از پشم و لبنیات استفاده می‌کردیم دیگر ضرر و از پاروی آن برای سوخت استفاده می‌کردم این همه برای ما ضرر رسید.”

در جریان دو ماه گذشته بسیاری از مناطق افغانستان شاهد موج سردی و بارش سنگین برف بوده است
در جریان دو ماه گذشته بسیاری از مناطق افغانستان شاهد موج سردی و بارش سنگین برف بوده است

با این حال، عبیدالله که در ولایت پروان مصروفی مالداری است به رادیو آزادی گفت، ضمن از دست دادن مال‌هایش و خسارهٔ هنگفت مالی نبود امکانات صحی و خوراک حیوانی از مشکلات دیگری است که با آن روبه‌رو است.

عبدالله می‌گوید: “خنک زده بود، در برف پیشین یک ۸۰ راس مواشی تلف شد، یک چند مواشی دیگر هم در برف‌های اخیر تلف شد، فعلاً مشکلات همین است که خوراک حیوانی ندارند و به دوا و پیچکاری دسترسی نیست.”

برعلاوهٔ سردی هوا دهقانان و مالداران در ولایات مختلف افغانستان از وجود خشک‌سالی و کمبود آب برای کشت‌زارها و مالداری‌شان شکایت دارند.

پیش از این نیز در نتیجهٔ برف و باران شدید و جاری شدن سیلاب‌ها ضمن تخریب خانه‌های مسکونی صدها راس مواشی تلف و صدها جریب زمین زراعتی از بین رفته و راه‌های مواصلاتی نیز مسدود شده‌است.

XS
SM
MD
LG