لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۱

کارشناسان شورای آتلانتیک: صبر پاکستان در برابر رفتار حکومت طالبان به پایان رسیده است


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

کارشناسان شورای آتلانتیک با اشاره به حملات هوایی اخیر نیروهای پاکستانی در بخش‌هایی از ولایت‌های خوست و پکتیکا گفته‌اند که به نظر می‌رسد "صبر" اسلام‌آباد در برابر رفتار طالبان افغانستان به پایان رسیده است.

در تحلیل جدیدی که سایت این شورا به روز دوشنبه منتشر کرده، آمده که بعید است روابط پاکستان با افغانستان به زودی و به طور پایدار بهبود یابد.

در این تحلیل آمده است که پاکستان دیگر سیاست "مذاکرات صلح شکست خورده" با گروه‌های تروریستی را دنبال نخواهد کرد.

کارشناسان شورای آتلانتیک گفته اند، ظرفیت و تمایل طالبان افغانستان برای شرکت در یک درگیری نظامی تمام عیار محدود است و ممکن شامل محکوم کردن و حرکات نمادین و در نهایت حمایت بیشتر از تحریک طالبان پاکستان باشد و از این رو احتمال تشدید درگیری‌های بیشتر کم است.

به گفتۀ آنان، اما احتمال حملات بیشتر تحریک طالبان پاکستان در این کشور وجود دارد که می‌تواند باعث بمباران تلافی جویانۀ پاکستان در افغانستان شود.

جت‌‌های پاکستانی صبح روز دوشنبه ( ۱۸ مارچ/۲۸ حوت) بخش‌هایی را در ولایت‌های پکتیکا و خوست بمباران کردند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان گفته که این بمباردمان در ولسوالی برمل پکتیکا و ولسوالی سپری خوست باعث کشته شدن ۵ زن و ۳ کودک شده است.

وزارت دفاع حکومت طالبان این اقدام را تجاوز به خاک افغانستان خوانده و ادعا کرده که در واکنش به این حملات مراکز نظامی پاکستان را در امتداد خط دیورند هدف قرار داده است.

حکومت پاکستان از حملات هوایی خود بر افغانستان دفاع کرده و گفته که شبه نظامیان مربوط به گروه حافظ گل بهادر را هدف قرار داده است.

اسلام‌آباد اتهام وارد می‌کند که طالبان پاکستانی از حمایت حکومت طالبان برخوردار اند و با استفاده از خاک افغانستان، حملاتی را در پاکستان انجام می‌دهند، اما حکومت طالبان این اتهامات را رد می‌کند.

در این حال برخی از آگاهان امور سیاسی می‌گویند، باید تلاش شود تا روابط دو کشور تیره‌تر نشود.

طارق فرهادی آگاه مسائل سیاسی
طارق فرهادی آگاه مسائل سیاسی

طارق فرهادی، یکی از آنان به رادیو آزادی گفت، باید از احتیاط کار گرفته شود تا به خاطر طالبان پاکستانی منافع مردم افغانستان بخصوص در بخش تجارت و مهاجرین افغان با خطر روبه‌رو نشود:
"پس باید سر پاکستان از راه‌های هوشیارانه‌تر فشار آورده شود که سر افغانستان فشار نه آورد، بخاطری که ما باید با پاکستان مسائل ملی افغانستان را در نظر گرفته و احساساتی نشویم و رول تی تی پی و طالبان را از منافع ملی کشور تفکیک کنیم که نباید با پاکستان به جنگ بی‌افتد."

سمیع یوسفزی آگاه سیاسی
سمیع یوسفزی آگاه سیاسی

سمیع یوسفزی، دیگر آگاه سیاسی می‌گوید که این وضعیت به نفع پاکستان نیز نیست و می‌تواند منجر به حملات بیشتر تحریک طالبان پاکستان در آن کشور شود:
"پاکستان باید فکر کند با بمباردمان مشکلات‌ شان با حکومت افغانستان (طالبان) بیشتر می‌شود و در مقابل من فکر می‌کنم طالبان شاید دیگر به خواسته‌های پاکستان اعتنا نکنند و تی تی پی با استفاده از این وضعیت حملات خود را بیشتر منسجم می‌کند."

پاکستان مکرراً از مقامات حکومت طالبان خواسته است که اقدامات ملموس و موثری را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که خاک افغانستان به عنوان بستری برای تروریسم علیه پاکستان استفاده نمی‌شود.

اما مقام‌های طالبان پیش از در واکنش به ادعای پاکستان مبنی بر این‌که حکومت طالبان با تحریک طالبان پاکستان رابطه دارد، گفته بودند که ناامنی پاکستان مسئله داخلی این کشور است و خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG