لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۸

شهباز شریف صدراعظم جدید پاکستان: حل مشکلات پاکستان بدون مشارکت زنان امکان پذیر نیست


شهباز شریف صدراعظم پاکستان
شهباز شریف صدراعظم پاکستان

میا شهباز شریف ۷۲ ساله، صدراعظم جدید پاکستان قول داده است که مسائل اقتصادی و امنیتی این کشور را حل خواهد کرد.

اکثریت اعضای مجلس ملی، شهباز شریف سیاستمدار برجسته حزب مسلم لیگ شاخه نواز را به عنوان بیست و چهارمین صدراعظم پاکستان امروز (یکشنبه، ۳ مارچ) برگزیدند.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، ایاز صادق رئیس مجلس ملی پاکستان گفت که شریف با کسب ۲۰۱ رأی، عمر ایوب از شورای اتحاد سنی را که ۹۲ رأی به دست آورد، شکست داد. برنده برای کسب اکثریت به ۱۶۹ رای نیاز دارد.

اما متحدان عمران خان صدراعظم سابق که فعلاً در زندان است، در پارلمان ضمن اعتراض به گزینش شهباز شریف اتهام وارد کردند که در انتخابات ماه گذشته تقلب شده است.

اعضای پارلمان جدید پاکستان
اعضای پارلمان جدید پاکستان

به گزارش اسوشیتدپرس، ایوب از حمایت حزب تحریک انصاف برخوردار بود.

  • فریاد اعتراض در مجلس ملی


اسوشیتدپرس نوشته که متحدان عمران خان در حالی که عکس های او را در دست داشتند، هنگام آغاز سخنرانی شریف در برابر او ایستادند و فریاد به گفته آنها «دزد رأی» و «شرم» سر دادند. اما در ادامه آمده که شریف ضمن نکوهش این اقدامات، آنها را به ایجاد هرج و مرج در مجلس متهم کرد.

شریف در سخنرانی روز یکشنبه خود در مجلس ملی گفت که در گذشته قربانی سیاسی بوده اند اما افزود که هرگز انتقام نگرفتند. او بدون نام بردن از عمران خان گفت که حاکم قبلی بسیاری از رقبای سیاسی را زندانی کرد.

به گزارش رادیو مشال رادیو اروپا آزاد/ رادیو آزادی شهباز شریف در سخنرانی خود به افزایش ناامنی در پاکستان نیز اشاره کرد و از اجرای برنامه اقدام ملی سال ۲۰۱۵ علیه تروریسم اطمینان داد.

  • ستایش از نقش زنان در پاکستان


او همچنین از کار و تلاش زنان قدردانی کرد و گفت که حل مشکلات پاکستان و توسعه آن کشور بدون مشارکت زنان امکان پذیر نیست. او از زنان در پاکستان خواست که در تحقق این اهداف او را همراهی کنند.

شهباز شریف افزود که حکومت او سیاست خارجی خود را بر اساس منافع ملی و توسعه اقتصادی پاکستان به پیش خواهد برد و برای دستیابی به فناوری با کشورهای مختلف همکاری خواهد کرد.

شریف گفت که کشورش به گفته او "در هیچ بازی بزرگی شرکت نخواهد کرد" و به سیاست خارجی بی طرف ادامه خواهد داد.

شریف افزود که پروژه دهلیز اقتصادی چین و پاکستان به پیش خواهد رفت. او در مورد مناسبات میان اسلام آباد و واشنگتن گفت که روابط با امریکا را پس از درست کردن گسترش خواهد داد.

روابط بین پاکستان و ایالات متحده پس از آن تیره شد که عمران خان پس از برکناری اش، ایالات متحده، شریف و اردوی پاکستان را به توطئه برای برکناری وی از سمتش متهم کرده بود.

  • شهباز شریف کیست؟


شهباز شریف برادر کوچکتر میا نواز شریف، صدراعظم اسبق پاکستان است که پس از برکناری عمران خان، صدراعظم سابق پاکستان در اپریل ۲۰۲۲، به کرسی صدارت آن کشور را تکیه زد. او در اگست ۲۰۲۳ زمام امور را به حکومت موقت پاکستان سپرد.

نواز شریف صدراعظم سابق پاکستان "وسط" با برادر خود شهباز شریف و دخترش مریم نواز حین سخنرانی در پاکستان
نواز شریف صدراعظم سابق پاکستان "وسط" با برادر خود شهباز شریف و دخترش مریم نواز حین سخنرانی در پاکستان

شهباز شریف سه بار به حیث وزیر اعلای ایالت پنجاب ایفای وظیفه کرده است. او اولین بار در سال ۱۹۸۸ به عنوان عضو مجلس ایالت پنجاب انتخاب شد.

  • حکومت ائتلافی

انتخابات سراسری مجالس ملی و ایالتی در پاکستان در ۸ فبروری امسال برگزار شد.

به گزارش رادیو مشال رادیو اروپا آزاد/ رادیو آزادی کمیسیون انتخابات پاکستان انتخابات را آزاد و منصفانه عنوان کرده، اما تعدادی از احزاب پاکستان از جمله تحریک انصاف، مسئولان را به تقلب گسترده متهم کرده اند.

حزب مسلم لیگ نواز و حزب مردم پاکستان در ۲۰ ماه فبروری گفتند که به همراه برخی احزاب دیگر حکومت ائتلافی تشکیل خواهند کرد.

در مذاکرات میان دو حزب عمده پاکستان توافق شد که شهباز شریف نامزد مشترک آنها برای سمت صدارت باشد و آصف علی زرداری برای پست ریاست جمهوری.

  • چالش های فرا راه شهباز شریف

حال ناظران به این باور اند که شهباز شریف با چالش های گوناگونی رو به رو است. از جمله پرداختن به مشکل اقتصادی که عمدتاً متکی بر قرضه های خارجی بوده است.

رسیدگی به افزایش حملات جنگجویان از جمله طالبان پاکستانی در پاکستان و نیز بهبود مناسبات با افغانستان زیر سلطه طالبان.

اسلام آباد طالبان افغان را به عدم همکاری در مبارزه پاکستان با جنگجویان طالبان پاکستانی متهم کرده است. مقام های پاکستان می گویند که جنگجویان طالبان پاکستانی در افغانستان زیر سلطه طالبان پناه گرفته اند. اما طالبان افغان ضمن تکذیب این اتهامات گفته اند که مسئول برقراری امنیت در پاکستان نیستند.

چالش دیگر فرا راه شهباز شریف حفظ ثبات سیاسی در پاکستان است.

متحدان تحریک انصاف گفته اند که به اعتراضات علیه آنچه تقلب آرا خوانده اند، ادامه خواهند داد.

XS
SM
MD
LG