لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۴

گزارش مشترک ۴ نهاد: برای کمک با زلزله زدگان هرات به بیش از ۴۰۰ میلیون دالر نیاز است


خانه های که در اثر زلزله های ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ در ولایت هرات ویران شده اند.
خانه های که در اثر زلزله های ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ در ولایت هرات ویران شده اند.

در نتیجۀ زلزله‌های مرگبار ماه اکتبر سال گذشته در هرات حدود ۲۰۰۰ تن کشته شدند. نخستین زلزله به قدرت ۶.۳ درجۀ ریشتر در هفتم اکتبر رخ داد و پس لرزه هایی آن چند روز دیگر هم بطور مداوم احساس می شد.

بازماندگان این زلزلۀهای پیهم در هرات هنوز هم با مشکلات جدی مواجه هستند و برای رسیدگی به این مشکلات و کمک با آنها سازمان ملل متحد، بانک جهانی، اتحادیۀ اروپا و بانک انکشاف آسیایی در گزارش مشترک اخیر خود ۴۰۲.۹ میلیون دالر را تخمین کرده اند.

شماری از نهاد‌ها از همان روزهای آغازین به کمک با آسیب دیدگان این زلزله‌ها پرداخته اند.

سید شاه سعیدی، یک داکتر افغان از ولسوالی کشک هرات به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است:
"از روز اول وقوع این زلزله ها، تیم ادارۀ او سی سی دی با کمک سازمان صحی جهان ارائه خدمات صحی را در مناطق زلزله زده آغاز کرد".

سازمان جهانی صحت در هفته گذشته اعلام کرد که تنها در ولسوالی‌های گلران، انجیل، کوهسان، کشک و زنده جان، بیش از یکصد هزار تن را مشاهده و معالجه کرده است.

خانه های که در اثر زلزله ماه اکتبر ۲۰۲۳ در ولایت هرات تخریب شده اند
خانه های که در اثر زلزله ماه اکتبر ۲۰۲۳ در ولایت هرات تخریب شده اند

این زلزله ها، ویرانگر‌ترین رویداد طبیعی چند دهۀ اخیر در افغانستان بود که قریه‌ها را ویران کرد و هزاران قربانی به جا ماند.

بر اساس ارزیابی‌های سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، بانک جهانی و بانک انکشاف آسیایی، حدود ۲.۲ میلیون تن در ۹ ولسوالی از این رویداد متاثر شده اند.

در این گزارش، با اعلام آمار دقیق زنان، کودکان، سالمندان، جوانان و همه آسیب‌دیدگان این زلزله گفته شده که مردم بیشتر در ولسوالی‌های انجیل و زنده جان ولایت هرات آسیب دیده اند.

اندریکا راتوات، معاون سرمنشی ملل متحد در امور هماهنگی کمک‌های بشری این سازمان متعهد شده که برای رفع نیازهای عاجل آسیب دیدگان زلزله در هرات اقدام می کند و افزوده که این تراژیدی فرصت آن را مساعد ساخته تا یک جامعه‌ای قوی، فراگیر و انعطاف پذیر بازسازی شود.

XS
SM
MD
LG