لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۵

برنامۀ جهانی غذا: مهاجران اخراج شده از پاکستان برای ساختن زند‌گی جدید نیازمند کمک اند


یک خانواده مهاجر افغان که از پاکستان اخراج شده اند در منطقه سرحدی تورخم - عکس از آرشیف
یک خانواده مهاجر افغان که از پاکستان اخراج شده اند در منطقه سرحدی تورخم - عکس از آرشیف

برنامۀ جهانی غذا (دبلیو اف پی) روز دوشنبه با نشر یک گزارش ویدیویی در حساب ایکس، توییتر سابق خود گفته است، مهاجران اخراج شده از پاکستان برای ساختن زند‌گی جدید به کمک‌های بیشتر از مواد غذایی ضرورت دارند.

به گفتۀ این سازمان، اخیراً بیش از نیم میلیون افغان به زور از پاکستان بدون پول و دارایی اخراج شده اند.

دبلیو اف پی افزوده است، تقریباً همه مهاجرین به زور اخراج شده از پاکستان گرسنه اند و برای زنده ماندن پول قرض می‌کنند.

یکی از این برگشت کنندگان که در حال حاضر ساکن کابل است و نمی‌خواهد در این گزارش از او نام گرفته شود، می‌گوید که خانمش بیمار است و به دلیل مشکلات متعدد از جمله نداشتن سرپناه درست، روزهای دشواری را تجربه می‌کنند:
"بسیار در حالت رقت بار زند‌گی می‌کنیم، ما خانه نداریم، کالا نداریم، مثلاً در همین هوای سردی که فعلاً زندگی می‌کنیم باور کنید که حتی ما بخاری نداریم که برای خود بخاری بگذاریم. در همین هوای سرد ما شب را با کمپل و لحاف همانقدری که داریم در سر خود سپری می‌کنیم."

امیر ولی، دیگر برگشت کننده از پاکستان در ولایت لغمان نیز با شرح وضعیت خود و دیگر مهاجرین اخراج شده، از حکومت طالبان می‌خواهد که در بخش سرپناه، آموزش کودکان‌شان و ایجاد فرصت کاری به آنان کمک کند:
"از حکومت امارت اسلامی خواست ما این است که به کدام جایی برای ما سرپناه بسازد، برای اطفال مکتب بسازد، زمینۀ کار را برای ما برابر کند، بخاطری که افغانان زیادی آمدند، همه در میان خاک و گرد و غبار نشسته اند، از اموال خود و هرچه داشتند جدا ماندند."

مهاجران افغان که به گونه اجباری از پاکستان اخراج شده اند در منطقه چمن
مهاجران افغان که به گونه اجباری از پاکستان اخراج شده اند در منطقه چمن

اینکه حکومت طالبان تا کنون چه اقدامات بنیادی را برای حل مشکلات اساسی این مهاجرین انجام داده است، از ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان پرسیدیم، اما او تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های ما پاسخ نداد.

اما قبل از این حکومت طالبان از ایجاد کمیته‌های مختلف در گذرگاه‌ها و همچنان کمیته‌های ولایتی به هدف کمک به برگشت کنندگان خبر داده بود.

حکومت موقت پاکستان به تاریخ اول نوامبر ۲۰۲۳ روند اخراج اجباری مهاجرین فاقد اسناد افغان را آغاز کرد که به گزارش سازمان‌های مختلف تا به حال حدود ۵۰۰ هزار تن آنان به کشور برگشت داده شده اند.

اما روز گذشته قنسولگری حکومت طالبان در شهر کراچی و رسانۀ پاکستانی خیبر نیوز خبر دادند که کابینۀ حکومت موقت پاکستان مدت حضور بیش از ۱.۳ میلیون مهاجر فاقد اسناد افغان را تا پایان ماه مارچ تمدید کرده است.

اما بر اساس اطلاعاتی که وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان در صفحۀ ایکس، توییتر سابق خود نشر کرده، تنها به روز دوشنبه ۱۵۹ افغان به گونۀ اجباری از پاکستان به افغانستان برگشت داده شده اند.

XS
SM
MD
LG