لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

ایالات متحده سرگرم بررسی زمینه ها برای بازگشایی قونسلگری در افغانستان است


ساختمان سفارت ایالات متحده امریکا در کابل
ساختمان سفارت ایالات متحده امریکا در کابل

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا "محتاطانه و بدون به رسمیت شناختن طالبان در حال بررسی امکان بازگشایی قونسلگری‌اش" در افغانستان است.

این موضوع در یک سند استراتژیک جدید وزارت خارجه امریکا مطرح شده‌است.

در این سند که در ۱۴ نوامبر ۲۰۲۳ تصویب و به گفته اداره سرمفتش ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در ماه دسمبر سال گذشته منتشر شده آمده که ایالات متحده طالبان را به‌عنوان حکومت قانونی افغانستان به رسمیت نمی‌شناسد، اما باید به هدف پیشبرد اهداف‌اش روابط کارآمد ایجاد کند تا درک امریکا از آمادگی و توانایی طالبان برای انجام تعهدات‌شان در قبال امریکا را بیشتر بسازد.

در این سند بیان شده که استراتیژی جدید ایالات متحده چهار حوزه را دربر می‌گیرد که شامل مبارزه با تروریزم، کمک‌های اقتصادی، مشارکت محلی و خدمات قونسلی برای شهروندان امریکایی در داخل افغانستان و کمک به افغان‌هایی که می‌خواهند به امریکا مهاجرت کنند، است.

در این سند استراتیژیک به حمایت از کار نماینده ویژه امریکا در امور گروگان‌ها برای آزادی گروگان‌های امریکایی که بر اساس این سند به ناحق در افغانستان بازداشت شده‌اند، تأکید شده‌است.

آخرین دسته از سربازان امریکایی در ماه اگست سال ۲۰۲۱ کابل را ترک کردند و همزمان سفارت ایالات متحده نیز مسدود شد
آخرین دسته از سربازان امریکایی در ماه اگست سال ۲۰۲۱ کابل را ترک کردند و همزمان سفارت ایالات متحده نیز مسدود شد

در ادامه آمده که مهمتر از همیشه این است که اطمینان حاصل شود که از افغانستان دیگر هرگز برای حملات علیه امریکا و متحدان‌اش استفاده نمی‌شود.

در سند استراتژیک وزارت خارجه امریکا آمده که با سقوط جمهوری افغانستان در اگست ۲۰۲۱، ایالات متحده سفارت خود را در کابل تعطیل کرد و این پایان نمادین دو دهه تعامل نظامی و سیاسی با افغانستان بود و امریکا در این مدت برخی جلسات پراگنده بخصوص در قطر با طالبان داشته است.

امریکا پس از سقوط حکومت پیشین و حاکمیت دوباره طالبان، سفارت خود در افغانستان را بست و این نهاد در حال حاضر زیر نظر شارژدافیر آن از دوحه فعالیت می‌کند.

این درحالی‌ست که هیچ کشوری تا کنون حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته، اما برخی کشورها مانند چین، روسیه، پاکستان، ایران و شماری از کشورهای دیگر نماینده‌های دیپلماتیک شان را به افغانستان فرستاده اند.

در این حال شماری از آگاهان امور سیاسی می‌گویند امریکا بخاطر پیشبرد منافع‌اش از جمله کنترل تروریزم و بررسی مسئله گروگان‌های امریکایی در افغانستان نیاز دارد تا در افغانستان قونسلگری داشته باشد.

طارق فرهادی یکی از این آگاهان به رادیو آزادی چنین گفت:

"منافع اول امریکا کنترل تروریزم است که در آن در افغانستان تا حدی موفق بوده است، دوم این است که طالبان چند گروگان امریکایی را دارند و عموماً قونسلگری‌ها حقوق اتباع یک کشور را که در یک کشور دیگر گیر مانده باشند، گروگان گرفته شده باشند یا در زندان باشند تعقیب می‌کنند."

طارق فرهادی یکی از آگاهان امور سیاسی
طارق فرهادی یکی از آگاهان امور سیاسی

از سوی هم دو تن از دارنده‌های کیس‌های مهاجرتی امریکا در کابل که نخواستند نام‌شان در گزارش گرفته شود در کنار استقبال از احتمال باز شدن قونسلگری امریکا در افغانستان در مورد نگرانی‌ها از تأمین امنیت جان‌شان در صحبت با رادیو آزادی چنین گفتند:

"این‌که قونسلگری امریکا در کابل افتتاح می‌شود یک خبر خوب است و ما آن را به فال نیک می‌گیریم تا به دارنده‌های کیس‌های «اس‌آی‌وی» ویزه صادر کند، زیرا اکثریت دارنده‌گان کیس‌های امریکا به کشورهای سوم بخصوص پاکستان رفته اند که در آن‌جا هم با مشکلات زیاد روبه‌رو اند، اما مورد قابل نگرانی این هم است که اگر کسی در کابل به قونسلگری امریکا رفت‌وآمد کند خدا نکرده امارت اسلامی برای او مشکلی ایجاد نکند."

"مردم هراس دارند از این‌که اگر سفارت هم باز شود چطور بتوانند بروند به پشت سفارت بخاطر اخذ ویزه امریکا، چون می‌دانند که در ۲۰ سال گذشته نیروهای خارجی «امریکایی» با طالبان جنگیده اند افکاری‌که در گذشته طالبان در این مورد دارند هنوز پابرجاست بنا این‌ها نمی‌تواند بروند ویزه بگیرند."

گفتنی‌ست که سند استراتژیک وزارت خارجه امریکا تأکید کرده که واشنگتن "به صحبت در مورد حقوق اساسی مردم افغانستان به ویژه زنان و دختران ادامه خواهد داد" و هر گونه عادی‌سازی روابط با طالبان، به تغییر سیاست‌های به گفته این سند سرکوبگرانه طالبان و تشکیل یک حکومت فراگیر در افغانستان بستگی دارد.

حکومت طالبان اما همواره مدعی شده که حقوق زنان در افغانستان تأمین و حکومت‌شان فراگیر است.

حکومت طالبان تا کنون در مورد احتمال باز شدن قونسلگری امریکا ابراز نظر نکرده، اما پیش از این از همه کشورهای جهان خواسته تا نماینده‌گی های دیپلوماتیک‌شان را در افغانستان بازگشایی کنند.

XS
SM
MD
LG