لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۶

میل آنلاین: "چین خاموشانه نفوذش را بر افغانستان تحت تسلط طالبان بیشتر می سازد"


امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان حین مصافحه با وزیر خارجه چین در پکینگ. 31 March 2022
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان حین مصافحه با وزیر خارجه چین در پکینگ. 31 March 2022

میل آنلاین

نشریه میل آنلاین در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان "چین خاموشانه نفوذ خود را بر افغانستان تحت تسلط طالبان بیشتر می سازد".

نشریه می نویسد که چین رسماً موضوع ارتباط خود با افغانستان امروز را بیشتر عادی جلوه داده است؛ ولی به شکل منظم به سرمایه گذاری خود در این کشور می افزاید. در حالی که تمام کشورهای جهان حکومت طالبان را تقریباً در انزوا قرار داده اند، چین روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با افغانستان توسعه داده که به نوشته روزنامه این نیت آن از سوی طالبان با خوشی استقبال می شود.

در بخش دیگر مطلب از قول والیری نیکیت تحلیلگر نهاد تحقیقات استراتژیک در پاریس آمده که چین دست کمک را به افغان هایی که در تمام بخش ها به کمک نیاز دارند، دراز کرده است.

چین در ماه سپتامبر اولین کشوری شد که سفیر نو خود را به کابل فرستاد و روز سه شنبه رئیس جمهور چین شی جین پینگ اعتبارنامه سفیر حکومت طالبان را رسماً پذیرفت.

به نوشته نشریه میل آنلاین سخنگوی وزارت خارجه چین وانگ وین بین گفته است که اگر نگرانی تمام جناح های ذیدخل مورد نظر گرفته شود به رسمیت شناختن حکومت طالبان به شکل طبیعی صورت خواهد گرفت.

میل آنلاین همچنان در مورد سرمایه گذاری های مختلف چین در بخش های معادن، انرژی برق و بخش های دیگر در افغانستان سخن گفته و نوشته است که با این ارتباط راه حکومت طالبان در افغانستان با بازار اموال ارزان چین باز می شود و در برابر آن طالبان در مورد سرنوشت صدها هزار اویغور مسلمان که در منطقه شنجن چین در سرحدات با افغانستان زندگی می کنند، خاموشی اختیار می کنند.

نشریه مدرن دیپلماسی در شماره اخیر خود مطلبی منتشر کرده تحت عنوان طالبان ، تحول آنها و اشتباه متخصصین ملل متحد.

در مطلب از اعلامیه‌ای اخیر که توسط متخصصین ملل متحد در رابطه با افغانستان نشر شده انتقاد شده است.

در اعلامیه به نبود تحول در فعالیت طالبان و رکود در حرکت آنها به سمت تشکیل حکومت عملگرا و یک دستگاه با حوصله اشاره نموده است.

در مطلب می خوانیم که حکومت طالبان که هنوز در سطح بین المللی به رسمیت شناخته نشده، با یک فکر سخت گیرانه و افراطی مذهبی رهبری می شود، اما هنوز هم امکان ، تحول، انتقال و تغییر در آن وجود دارد.

متخصصین ملل متحد در اعلامیه خود همچنان در باره پایمال شدن حقوق زنان و دختران و بعضی اقلیت ها هم سخن گفته اند.

در مطلب نشریه مدرن دیپلماسی آمده است که این یک حقیقت است که طالبان یک حرکت شدیداً محافظه کار و بنیادگرا هستند.

اما در ادامه آمده که طالبان یک واقعیت می باشند که در بین آنها از دید نویسنده مطلب عناصر منطقی هم دیده می شود و این افراد خواهان دیالوگ با جهان هستند.

نشریه می نویسد که اگر نظریات و مفکوره های این افراد نادیده گرفته شود، ضربه آن را مردم عام افغانستان متحمل خواهند شد.

XS
SM
MD
LG