لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۴

دیپلماسی چین و طالبان؛ رئیس جمهور چین رسماً از سفیر طالبان پذیرایی کرد


بیرق طالبان و بیرق کشور چین
بیرق طالبان و بیرق کشور چین

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، اولین رهبر یک کشور خارجی است که طی مراسمی ویژه، رسماً از سفیر طالبان پذیرایی کرد.

عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت امور خارجه حکومت طالبان با صدور اعلامیه‌ای گفته که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین ضمن پذیرفتن اعتبارنامۀ مولوی اسدالله بلال کریمی به حیث سفیر و نماینده ویژه از او استقبال کرده و برایش آرزوی موفقیت کرده است.

بر اساس اعلامیه، در این مراسم که در تالار بزرگ "مردم" در شهر پیکنگ دایر شده بود، بلال کریمی با وانگ یی وزیر امور خارجۀ چین نیز دیدار کرد.

مولوی اسدالله بلال کریمی از دسمبر سال ۲۰۲۳ میلادی مسئولیت سفارت طالبان در چین را بر عهده دارد.

بلال کریمی سفیر حکومت طالبان در چین
بلال کریمی سفیر حکومت طالبان در چین

خبرگزاری سینهوا چین، با نشر خبر پذیرش اعتبارنامه های سفرای جدید ۴۲ کشور که تازه منصوب شده اند، نام سفیر طالبان یا سایر کشورها را نگرفته، اما گفته که رئیس جمهور چین اعتبارنامه های سفرای ۴۲ کشور را پذیرفته است.

حکومت طالبان نیز در سال گذشته مراسم ویژه‌ای را برای پذیرش اعتبارنامۀ سفیر جدید چین دایر کرد و ملا حسن آخند، رئیس الوزرای طالبان با وی دیدار کرد.

تا هنوز هیچ کشوری جهان به شمول چین حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته، اما سفرا و نمایندگان خاص طالبان در بسیاری از کشورهای آسیایی و همسایه، امور سفارت ها را انجام می دهند.

طالبان به دلیل وضع محدودیت های شدید بر حقوق زنان از سوی جامعه جهانی مورد انتقاد قرار دارند و با وجود فشارهای زیاد، در این زمینه انعطاف نشان نداده اند.

آیا پذیرش اعتبارنامۀ سفیر طالبان از سوی رئیس جمهور چین چقدر مهم است؟

محمد اسحق اتمر
محمد اسحق اتمر

محمد اسحق اتمر کارشناس افغان و استاد پوهنتون در شهر برلین در جرمنی به این سوال چنین پاسخ داد:

"چین یکی از همسایه های افغانستان است و علاقۀ بسیار به سرمایه گذاری در منابع افغانستان دارد. چین اولین کشور منطقه بود که سفیر طالبان را پذیرفت و حکومت طالبان هم سفیر چین در کابل را طی مراسم خاص پذیرفت. چینی ها تلاش دارند تا روابط بسیار نیک و دوستانۀ با حکومت طالبان داشته باشند."

خبرگزاری دی. پی.ای جرمنی به استناد یک موسسه تحقیقاتی مستقر در بروکسل گزارش داده است که کشورهای منطقه در زمینه مسائل امنیتی و اقتصادی نیاز دارند که با افغانستان تعامل داشته باشند و از قدرت های غربی خواسته که از این تلاش ها حمایت کنند و یا حداقل مانع از آن نشوند.

چین یکی از کشورهایی محسوب می شود که پس از تسلط دوبارۀ طالبان در ماه اگست سال ۲۰۲۱، میلادی روابط خوبی را با طالبان حفظ کرده، پیکنگ یکی از شرکای مهم تجارتی طالبان است و حکومت طالبان می گوید که با باز شدن مسیر با چین از طریق واخان، سطح تجارت با چین افزایش خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG