لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۵

روزنامهٔ اندپندنت: احتمال دارد صد ها سرباز افغان و خانواده های شان به بریتانیا منتقل شوند


 تعدادی از سربازان اردوی پیشین افغانستان
تعدادی از سربازان اردوی پیشین افغانستان

روزنامه اندپندنت

  • روزنامه اندپندنت به درخواست حزب کارگر بریتانیا تمرکز کرده که از حکومت این کشور خواسته است تا به اعضای پارلمان، در مورد وضعیت بد نیروهای ویژه پیشین افغانستان معلومات بدهد.

به نوشته روزنامه، حدود ۴۰۰ سرباز ویژه افغان که در دو واحد نظامی یکجا با نیروهای بریتانیایی در افغانستان، در برابر طالبان می جنگیدند، اکنون با تهدید طالبان رو به رو اند.

در ادامه آمده که درخواست های این سربازان پیشین افغان برای انتقال به بریتانیا پس از آن بررسی شد که وزارت دفاع این کشور به ارزیابی دو باره قضیه های آنها تصمیم گرفت.

اندپندنت نوشته که اگر ارزیابی ها و بررسی ها موفقانه انجام شود، سربازان ویژه پیشین افغانستان، می توانند اعضای خانواده های شانرا هم به بریتانیا انتقال دهند.

به نقل از روزنامه، این شاید خبر خوش برای هزاران تن باشد که برای منتقل شدن به بریتانیا، در افغانستان و پاکستان در هراس و نگرانی بسر می برند.

روزنامه گاردین

  • روزنامه گاردین به وضعیت آن عده از کودکان و جوانان افغان توجه کرده است که پس از حاکمیت دوباره طالبان در سال ۲۰۲۱، از والدین و خانواده های شان جدا شده اند و اکنون در تنهایی در بریتانیا به سر می برند.

روزنامه در نخست قصه یک دختر ۲۰ ساله افغان به نام زلیخا زازی را نشر کرده که وضعیت هنگام خروج از میدان هوایی کابل در اگست سال ۲۰۲۱ را خیلی وحشتناک خوانده است.

زلیخا گفته که در آن هنگام در نتیجه پخش گاز اشک آور در میان انبوهی از مردم، از والدینش جدا شد. او اکنون گفته که در آن هنگام حتی احساس هم نکرده بود که از والدینش جدا می شود.

زلیخا با خواهران و برادرانش از دو سال به این سو در بریتانیا به سر می برد. آنها در اگست سال ۲۰۲۱ همراه با اقارب شان که از بریتانیا به کابل رفته بودند، موفق به فرار از افغانستان شدند.

گاردین نوشته که شمار دیگر از افغان ها هم که توسط اقارب شان به بریتانیا منتقل شده اند، نمی توانند والدینشان را ببینند و با آنها یکجا شوند.

در سال ۲۰۲۳ ، فعالان بشری و نهاد های خیریه از حکومت بریتانیا خواستند تا زمینه اسکان ۲۰ هزار پناهجوی افغان را در آن کشور فراهم کند.

گاردین به نقل از یک سخنگوی وزارت داخله بریتانیا نوشته که گفته است، حکومت این کشور با شریکانش در منطقه کار می کند تا زمینه انتقال افغان های واجد شرایط به بریتانیا، در دراز مدت فراهم شود.

به گفتۀ این مقام بریتانیایی، در ماه اکتوبر گذشته حکومت این کشور تعهد سپرد که افراد واجد شرایط می توانند همسر و فرزندان شان را به بریتانیا انتقال دهند و انتظار دارند که این اقدام در شش ماه نخست سال ۲۰۲۴ عملی شود.

حکومت بریتانیا می گوید که پس از حاکمیت دوباره طالبان در پانزدهم اگست ۲۰۲۱، تاکنون حدود ۲۵ هزار تن از افغان ها به بریتانیا منتقل شده اند و تاکید می کند که این روند ادامه می یابد.

XS
SM
MD
LG